Publicerad 25.10.2016

Bokföringsnämndens kommunsektions allmänna anvisning om upprättande av resultaträkning för kommuner och samkommuner på svenska har utkommit

​Bokföringsnämndens kommunsektion reviderade i slutet av april sin allmänna anvisning om upprättande av resultaträkning för kommuner och samkommuner. Den svenskspråkiga versionen har nu blivit färdig och hittas på Kommunförbundets webbsidor på adressen: https://www.kuntaliitto.fi/sites/default/files/media/file/Resultatrakni…

I den reviderade anvisningen har beaktats bland annat de ändringar som gjorts i kommunallagen (410/2015) och bokföringslagen (1620/2015) efter att den tidigare upplagan gavs ut.

Extraordinära poster kvarstår i kommunernas och samkommunernas resultaträkningar, trots att de enligt den ändrade bokföringslagen slopas i resultaträkningsschemat för privata företag. I kapitel 9 i den allmänna anvisningen har den bokföringsmässiga behandlingen av avskrivningar och nedskrivningar preciserats.  Om en tillgång som avskrivs till exempel totalförstörs i en brand eller inkomstförväntningarna för tillgången förändras väsentligt eller användningsändamålet ändras så att det inte längre finns några inkomstförväntningar, görs en kostnadsföring i form av nedskrivning i resultaträkningen. Tidigare gjordes en avskrivning.

Anvisningen ersätter den tidigare allmänna anvisningen med samma namn från år 2011. Kommunerna och samkommunerna ska iaktta den nya allmänna anvisningen i sina bokslut fr.o.m. räkenskapsperioden 2016.

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Mindre byråkrati, mer fungerande tjänster

Men vilka normer kunde avvecklas? Samla in onödiga normer nu i november och december 2023! Kommunförbundet manar alla städer och kommuner  till insamling av normer som kunde avvecklas. Läs mera.