Nya utlåtanden och anvisningar från Bokföringsnämndens kommunsektion

Kuntajaoston ohjeita

Allmän anvisning om redovisning och lämnande av upplysningar om miljöaspekter i bokslut för kommuner och samkommuner

Kommunsektionen har uppdaterat sin allmänna anvisning om redovisning och lämnande av upplysningar om miljöaspekter i augusti 2018. I den uppdaterade allmänna anvisningen har ändringarna i kommunallagen och bokföringslagen beaktats. De övriga ändringarna är främst av teknisk natur.

Läs kommunsektionens allmänna anvisning här: http://shop.kuntaliitto.fi/product_details.php?p=3532

Utlåtande 118 om tolkningen av över- och underskottsposter i kommuner och samkommuner

Bokföringsnämndens kommunsektion har 28.8.2018 gett ett utlåtande (118) om tolkningen av över- och underskottsposter i kommuner och samkommuner, särskilt vid täckning av underskott eller återföring av överskott, eftersom det ackumulerade under- eller överskottet i balansräkningen kan ha påverkas via bokföringen.

I utlåtandet sägs att om en rättvisande bild så kräver ska kommunen eller samkommunen i verksamhetsberättelsen beskriva de faktorer som under tidigare räkenskapsperioder har påverkat det ackumulerade över- eller underskottets storlek. Exempel på sådana faktorer är upplösning av fonder, väsentliga överlåtelsevinster och överlåtelseförluster till följd av strukturarrangemang samt lösningar som tillämpats i den ingående balansen år 1997.

När man beräknar det underskott som en kommun eller samkommun ska täcka beaktas investeringsreserver och avskrivningsdifferenser samt andra egna fonder än uppskrivningsfonder som underskottsminskande poster eftersom de till sin natur är resultatbehandlingsposter.  I anslutning till noten om förändringar i eget kapital kan man ge upplysningar om det ackumulerade över- eller underskottets storlek så att beloppet tar hänsyn till resultatbehandlingsposterna.

I fortlöpande verksamhet ska resultatbehandlingsposter dock bokföras enligt principerna i den allmänna anvisningen om upprättande av resultaträkning för kommuner och samkommuner, så till denna del har utlåtandet ingen direkt inverkan på bokföringen.

Läs kommunsektionens utlåtande 118 i sin helhet här: https://bit.ly/2pO4HjJ

Utlåtande 117 om bokföring av den resultatbaserade potten och semesterpenningarna i boksluten för 2018 och 2019

Enligt det särskilda kollektivavtal som KT Kommunarbetsgivarna och kommunsektorns huvudavtalsorganisationer undertecknade i februari 2018 betalas en särskild resultatbaserad engångspott till de anställda i samband med lönebetalningen i januari 2019.

Bokföringsnämndens kommunsektion har i sitt utlåtande 117 tagit ställning till behandlingen av den resultatbaserade potten i kommunens bokslut. Enligt utlåtandet bokförs potten i sin helhet  som kostnad och resultatreglering i bokslutet 2018, eftersom arbetsgivarens betalningsskyldighet uppkommer redan under 2018.

Kommunsektionen kompletterade samtidigt sitt utlåtande 114 från 27.9.2016 om bokföringen av semesterpenningarna enligt konkurrenskraftsavtalet i bokslutet 2016. De semesterpenningar som tjänas in i januari–mars under det kvalifikationsår som löper ut år 2019 betalas till nedsatt belopp. Nedskärningen av semesterpenningarna påverkar därmed kostnaderna år 2019 i fråga om semesterpenningarna för tre månader. Semesterpenningarna bokförs i bokslutet 2019 enligt den normala nivån.

Den resultatbaserade engångspotten och det faktum att nedskärningarna i semesterpenningarna upphör bör beaktas också i budgetarna 2018 och 2019.

Läs kommunsektionens utlåtande 117 i sin helhet här: https://bit.ly/2A3PQb5

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn