Kommunförbundet kartlägger kommunernas problem med inomhusluften

I mars 2019 skickar Kommunförbundet ut en enkät som ska kartlägga allvarliga problem med inomhusluften inom kommunsektorn: omfattning, eftersatt underhåll och processer för fastighetsledning, underhåll av byggnadsbeståndet och hantering av problemen med inomhusluften. Enkäten går till alla kommuner. Avsikten är att kartlägga var landet ligger, röja undan utvecklingshinder och sprida god praxis i syfte att övervinna problemen. Enligt planerna kommer en enkät att genomföras också i Sverige.

Enkäten hör till projektet SisäNyt (inomhusluft) som ingår i åtgärdsprogrammet Sunda lokaler 2028. Projektet genomförs av Kommunförbundet tillsammans med Institutet för hälsa och välfärd och Arbetshälsoinstitutet.

Enkäten skickas till dem som ansvarar för kommunens verksamhetslokaler. Kommunförbundet uppmuntrar alla att besvara enkäten för att förbundet ska få en så realistisk bild av nuläget som möjligt, av det eftersatta underhållets omfattning och av övriga utvecklingshinder. Ett annat syfte är att finna nationella åtgärder som leder till sunda lokaler om tio år. Du kan påverka genom att svara på enkäten!

Nuläget om symtom och inomhusluften

I den färska mellanrapporten om projektet SisäNyt presenteras resultaten av tidigare enkäter om inomhusklimatet och resultaten har nu analyserats. Enligt en undersökning av Institutet för hälsa och välfärd upplever var femte kvinna (20 procent) och var tionde man (10 procent) i åldern 25–62 att de fått symtom av inomhusluften på arbetsplatsen under de senaste 12 månaderna.

Enligt Arbetshälsoinstitutets undersökning ökade symtomen som kopplats till arbetsmiljön under 2011–2012 och 2015–2017 jämfört med situationen 1996–1999.

Under 2015–2017 upplevde man inom kommunsektorn mera symtom i anslutning till arbetsmiljön än inom staten och privata sektorn. Frekvensen var avsevärt högre än i det tidigare materialet från 1996–1999. På statliga arbetsplatser 2015–2017 gällde det främst byråarbete och på kommunsektorn i stor utsträckning arbete inom vård och undervisning. Trots att antalet rapporterade symtom som kopplats till arbetsmiljön ökade under uppföljningen, visar hela undersökningsmaterialet ingen stor uppgång i antalet personer som upplever ständig olägenhet av inomhusluften. Inom undervisningen rapporterades bullerolägenheter oftare än i annat arbete.

Förhållandena övervakas kontinuerligt

Förhållandena i daghem och grundskolor övervakas ungefär vart tredje år utgående från riskerna i enlighet med tillsynsplanen för miljö- och hälsoskyddet. Strävan är att göra dessa regelbundna inspektioner tillsammans med hälsoinspektören, skolhälsovården, rektorn, den som ansvarar för verksamhetslokalerna och andra aktörer i enlighet med anvisningarna om inspektioner (på finska). Vid misstanke om olägenhet för hälsan eller på grund av förhållandena gör hälsoskyddsmyndigheten inspektioner på platsen för att utreda den sanitära olägenheten. Tonvikten ligger på en planmässig tillsyn. Enligt myndigheternas datasystem gjordes cirka 1 100 planmässiga inspektioner i daghem och cirka 700 i skolor år 2017.

Genom Kommunförbundets enkät kommer följande att utredas och rapporteras:

Omfattningen av problemen med inomhusluften och processerna för hantering av dem i kommunerna

Skicket på offentliga fastigheter (skolor, daghem), hur utreds det, med vilka metoder och hur ofta?

Vilka skillnader eller likheter finns det när det gäller att ingripa i problem med inomhusluften på arbetsplatsen när byggnaden ägs av en privat instans, staten respektive kommunen?