Kommunförbundets publikationer

Förvaltningsstadgan kompletterad med bestämmelser om befogenheter vid hotfulla situationer

Kommunförbundets mall för förvaltningsstadga har kompletterats med bestämmelser som tillåter undantag från bestämmelserna om befogenheter till följd av ett tvingande skäl. Sådana skäl kan vara till exempel hot mot liv och hälsa, hot om avbrott i livsviktig service, hot mot ekonomin, fastigheter, annan egendom eller miljön, då hotet förorsakar en omedelbar fara eller någon annan allvarlig verksamhetsrisk eller ekonomisk risk.

Nytt kapitel 5 a: Undantag från normala befogenheter

Det nya kapitlet innehåller mallar för bestämmelser om delegering av befogenheter i situationer där verksamhet som kommunen ansvarar för är utsatt för en risk eller ett hot som utgör ett tvingande skäl till att avvika från de normala befogenheterna. Med beslutanderätt som avviker från de normala befogenheterna kan man fatta beslut som är nödvändiga för att trygga servicen och normalisera situationen.

Kapitel 5 a har företräde framför de övriga kapitlen i förvaltningsstadgan. Beslutanderätt som avviker från de normala befogenheterna får dock användas endast så länge som det tvingande skälet kräver.

Undantag från normala befogenheter och rapportering

Kommundirektören kan av ett tvingande skäl utöva beslutanderätt som avviker från de normala befogenheterna för att trygga kommunens service och normalisera situationen.

Mallbestämmelsen ger också sektordirektörer samma beslutanderätt inom respektive sektor, om inte kommundirektören fattar beslut i frågan. Varje kommun måste avgöra om det är ändamålsenligt att även ge sektordirektörerna sådana befogenheter.

Kommundirektören och sektordirektörerna kan fatta sådana beslut som är nödvändiga och som måste fattas omedelbart. Kommundirektören och sektordirektören ska rapportera dessa beslut till kommunstyrelsen. Det är endast fråga om information, inte om att kommunstyrelsen ska fastställa besluten.

Den hotfulla situationen kan ha upphört efter några dagar

Om situationen pågår en längre tid ska kommunstyrelsen – alternativt fullmäktige – så fort som möjligt ta ställning till befogenheterna. Kommunstyrelsen/fullmäktige kan för kommundirektören och sektordirektören fastställa den beslutanderätt som avviker från det normala för en bestämd tid eller konstatera att det inte längre finns grunder för att utöva beslutanderätt som avviker från normala befogenheter.

Ladda ner publikationen och uppdatera era anvisningar

Förvaltningsstadgan är ett viktigt styrmedel för kommunens förvaltning och verksamhet. Ladda ner den kompletterade mallen för förvaltningsstadga i Kommunförbundets publikationsbank.

Kommunförbundets mall för förvaltningsstadga är utarbetad ur kommunens synvinkel, men den kan så gott som oförändrad tillämpas också i samkommunerna.

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Förändringar i kommunernas anvisningar för sökande av ändring

I kommunernas besvärsanvisningar ska två förändringar som skett sommaren 2023 beaktas.

Bekanta dig med rådgivning.