Representation av aktiebolag på basis av fullmakt eller prokura

Utöver lagstadgad representation kan rätten att företräda ett aktiebolag grunda sig på en uttrycklig fullmakt eller prokura. Med fullmakt avses en viljeyttring på basis av vilken fullmaktsgivaren blir avtalspart tillsammans med tredje part.

Vem kan utfärda fullmakt?

Styrelsen, verkställande direktör eller annan företrädare för bolaget kan inom ramen för sin behörighet utfärda fullmakt att handla på bolagets vägnar. Tredje part kan fastställa behörigheten för sin avtalspartners företrädare på basis av avtalspartnerns fullmakt, fullmaktsgivarens meddelande eller med stöd av ställningsfullmakt. Fullmaktsgivaren kan återkalla fullmakten om han eller hon så önskar.

Vad bör fullmakten innehålla?

I fullmakten bör specificeras åtminstone den befullmäktigades identitet samt vilka åtgärder den befullmäktigade är bemyndigad till. Det lönar sig även att överväga om fullmakten ska vara tidsbunden eller gälla tillsvidare för en viss uppgift. Därtill ska fullmakten alltid dateras, och det är bra att anteckna platsen där fullmakten utfärdas. Naturligtvis ska man komma ihåg att anteckna vem det är som utfärdar fullmakten, vilket oftast är bolagsstyrelsen. Om det gäller en s.k. prokurafullmakt ska detta nämnas uttryckligen i fullmakten.

Allmän fullmakt för utsedd(a) person(er)

I ett aktiebolag är det också möjligt att utse en prokurist att företräda bolaget. Enligt 2 § i prokuralagen (130/1979) får en prokurist i allt som gäller bedrivande av huvudmannens rörelse handla på huvudmannens vägnar och teckna huvudmannens firma. Prokuristen får däremot inte utan särskilt bemyndigande överlåta huvudmannens fasta egendom eller tomtlegorätt eller söka inteckning i dessa.

En prokura kan beskrivas som en allmän fullmakt som ges till en viss person så att personen har rätt att företräda företaget ensam. En prokura kan också ges till flera personer så att de endast tillsammans kan företräda företaget, t.ex. "prokuristerna företräder företaget två tillsammans".

Prokuran är personlig, och prokuristen kan inte överlåta den på någon annan. En prokura kan registreras i handelsregistret eller grunda sig på en prokurafullmakt. Aktiebolaget kan när som helst återkalla prokuran. Återkallandet av en prokura som antecknats i registret ska anmälas till handelsregistret.

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.

Förändringar i kommunernas anvisningar för sökande av ändring

I kommunernas besvärsanvisningar ska två förändringar som skett sommaren 2023 beaktas.

Bekanta dig med rådgivning.