
Digitalisering av den byggda miljön

De digitaliserade tjänsterna inom den byggda miljön som kommunerna tillhandahåller är en viktig del av kommuninvånarnas vardag och välfärd. Kommunerna ansvarar för tjänsterna i anslutning till utvecklingen och byggandet av den byggda miljön. Hit hör till exempel följande:
- stadsutveckling
- markpolitik
- general- och detaljplanläggning
- tillstånd för byggande och övervakning
- byggande, underhåll och kontinuerlig skötsel av gator, grönområden, skolor, kultur- och idrottsanläggningar
- reglering av trafiken
- adresser
- skyltar
- vattenförsörjning
- avfallshantering
I kommunernas digitala serviceprocesser uppstår en stor mängd information som är viktig för samhällets olika funktioner. Kommunen producerar och förvaltar informationen för att den ska kunna betjäna sina kommuninvånare på ett effektivt och högklassigt sätt. Med hjälp av digitaliseringen är kommunen kontinuerligt i dialog med kommuninvånare, företag och statliga organisationer.
I kommunerna sker planeringen och byggandet av nya områden samt det kontinuerliga underhållet av infrastrukturen i samarbete med privata företag. Uppgifter som behövs inom serviceproduktionen kan förmedlas mellan aktörer genom tekniska gränssnitt. Med hjälp av gränssnittstekniken flödar en del av informationen som uppkommer i kommunens uppgifter på ett kontrollerat och krypterat sätt även till statliga organisationer.
Vi stöder kommunerna i digitaliseringen av den byggda miljön. Vi är intressebevakare för kommunerna, särskilt i fråga om lagstiftning, kommunens självstyrelse, uppgifter och finansiering. Vi deltar aktivt i riksomfattande projekt för digital utveckling och lagberedning. Våra mål är att utveckla verksamheten, digitaliseringen och lagstiftningen i kommunens enheter till en sammanhängande och funktionell helhet, att öka växelverkan och genomföra den riksomfattande informationshanteringen på ett sätt som är smidigt och säkert för kommunernas verksamhet och invånare.
Vi stöder samarbete mellan kommuner, omfattande gemensamma kommunala utvecklingsprojekt, utveckling av enhetliga processer, interoperabla uppgifter och utarbetande av gemensamma riktlinjer. Med dessa medel driver vi på utvecklingen.
Öppna alla
Interoperabla uppgifter om den byggda miljön
Interoperabla uppgifter om den byggda miljön gör kommunernas verksamhet inom stadsutveckling, byggande och underhåll smidigare och gör att det går åt mindre tid att konvertera uppgifter. När uppgifterna som uppkommer i olika kommuner är interoperabla sinsemellan kan de användas på ett likadant sätt och kontinuerligt över kommungränserna. Till exempel i ett kommunöverskridande projekt för utveckling av infrastruktur får man enhetliga data från angränsande kommuner på ett smidigt sätt, om uppgifterna är interoperabla.
Vi anser att det är viktigt att det i framtiden öppnas likadana, krypterade och delvis öppna gränssnitt för central information om den byggda miljön, och att dessa gränssnitt har samma struktur, innehåll och betydelse i alla kommuner. Centrala uppgifter om den byggda miljön är till exempel adresser, fastighetsgränser, detalj- och generalplaner, byggnader samt uppgifter om gator och annan infrastruktur.
När uppgifter är interoperabla redan då de skapas behöver de inte konverteras till olika format eller samlas in i överlappande register. Uppgifter som är interoperabla och kontinuerligt uppdateras kan användas för att skapa ett stort antal informationstjänster.
Målet är att alla kommuner i Finland har likadana (krypterade och delvis öppna) gränssnitt när det gäller de mest centrala uppgifterna.
Alla uppgifter publiceras inte i öppna gränssnitt. Till exempel när det kommer till byggande och underhåll av infrastruktur och vattenförsörjning hanteras uppgifterna på ett krypterat sätt.
Interoperabilitet betyder inte att uppgifterna samlas in i ett enda datalager. Interoperabilitet ska innebära att enhetliga uppgifter kan utnyttjas direkt från sina ursprungliga källor över organisations- och kommungränserna.
Den riksomfattande informationshanteringen för den byggda miljön
De statliga myndigheterna utnyttjar en del av informationen som uppkommer i kommunernas uppgifter i sina egna lagstadgade uppgifter. Med fungerande gränssnittslösningar kan informationen som behövs i dessa arbetsuppgifter förmedlas från kommunens system till de statliga organisationerna i takt med att informationen ändras, utan att den måste ”överföras” separat. Till exempel förmedlas den grundläggande informationen om byggnader som samlas in i kommunens byggnadstillsynsuppgifter från samtliga kommuner till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och vidare till Skatteförvaltningen som ett kontinuerligt dataflöde via krypterade gränssnitt.
Utöver att informationen ska vara interoperabel och kontinuerligt uppdaterad är det ytterst viktigt att den riksomfattande informationshanteringen genomförs på ett förnuftigt sätt. Det är viktigt att vara medveten om olika organisationers uppgifter och ansvar inom verksamheten, vilka roller organisationer har när det kommer till att producera och utnyttja information samt verksamhetsprocessens livscykel, det vill säga i vilken ordning och genom vems beslut informationen uppkommer i verksamheten. Informationen ska flöda från en aktör till en annan enligt uppgifter och processer.
Staten bör inte upprätta register som överlappar de register som administreras inom kommunen. Till exempel hör byggnadstillsynen och detaljplaneringen uteslutande till kommunens uppgifter. Den information som uppkommer i dessa uppgifter sparas i kommunernas register och geodatalager. De myndighetsbeslut som uppkommer i samband med projekt sparas i kommunens beslutssystem och även i kommunens elektroniska arkiv. Också kundservicen och rådgivningen som hör till dessa uppgifter fås direkt från kommunen.
I informationshanteringen ska man beakta att data kontinuerligt uppdateras i verksamhetsprocesserna. I kommunens informationshantering hör de olika enheternas processer ihop med varandra, till exempel: planläggning – fastighetsbildning – byggnadstillsyn eller planläggning – planering av infrastruktur – byggande av infrastruktur – hantering av infrastrukturtillgångar – underhåll.
I dagsläget finns det många brister i den nationella informationshanteringen. Dessa brister leder till att samma information upprätthålls av flera olika organisationer och i olika datalager samtidigt. Detta leder i sin tur till problem med kvaliteten på informationen. Man bör ha som mål att ingen information ska kopieras till överlappande register och att samma information inte ska finnas på flera ställen samtidigt. Däremot förmedlas informationen från en aktör till en annan genom kontrollerade processer i enlighet med respektive organisations uppgifter och behov. I planläggnings-, bygg- och infrastrukturprojekt flödar informationen mellan kommunen och den privata sektorn i takt med att projekten framskrider.
Vi deltar aktivt i utvecklingen av den riksomfattande informationshanteringen. Vårt mål är att informationen ska uppdateras kontinuerligt och överföras interoperabelt från den ursprungliga källan, att överlappande arbete ska undvikas och att informationen ska bibehålla en hög kvalitet. Den information som uppkommer i statens organisationer ska också flöda till kommunerna.
Med tanke på kommunernas arbete är det viktigt att både kommunens egen informationshantering och den statliga informationshanteringen ordnas på ett vettigt sätt. Med hjälp av korrekt riktade, automatiska informationsflöden säkerställer man att informationen uppdateras kontinuerligt och att det inte görs överlappande arbete.
Understöd för digitalisering av den byggda miljön i kommunerna
I strävan efter interoperabilitet inom den statliga informationshanteringen är det viktigt att informationen som uppkommer i kommunernas uppgifter och verksamhetsprocesser betraktas som en del av den riksomfattande digitala utvecklingen. Kommunerna bör få ekonomiskt stöd för nödvändiga utvecklingsåtgärder och ibruktagande av gränssnitt. Målet bör vara fungerande och hållbara lösningar som gör verksamheten och informationshanteringen smidigare för flera år framåt.
De ekonomiska konsekvenserna av statens lagstiftnings- och digitaliseringsprojekt samt de olika sätten de kan genomföras på bör bedömas noggrant för varje projekt. Projekt som strävar efter riksomfattande interoperabilitet uppfyller mål som fastställts på nationell nivå. För att nå de här målen behövs det tillräckligt med ekonomiskt stöd också för de kommuner i vars uppgifter och digitala processer informationen uppkommer.
Vi bevakar kommunernas intressen och strävar efter att konsekvensbedömningen av samtliga lagstiftningsprojekt görs på ett ändamålsenligt sätt och att kommunerna får tillräckligt ekonomiskt stöd för genomförandet av de nya lagstadgade skyldigheterna. Den mest värdefulla delen av informationssystemet är själva informationen, som är aktuell och högklassig och till stor del uppkommer just i kommunernas uppgifter.
Riksomfattande interoperabilitet kräver att man tar i bruk nya informationsstrukturer i alla kommuner i Finland. Det är fråga om ett enormt projekt som kommunerna behöver finansiering för. Merparten av informationen om den byggda miljön uppstår i kommunernas uppgifter.
Målet bör vara högklassiga och kontinuerligt uppdaterade digitala tjänster som byggts upp och slutförts enligt principerna för hållbar digitalisering.
För att digitaliseringen och en tidsenlig servicenivå ska kunna förverkligas i hela landet behövs det stöd för att höja den allmänna digitala kompetensen också i de svagaste kommunerna.
Enligt vår erfarenhet har endast de statliga digitaliseringsprojekt som fått ekonomiskt stöd för genomförandet i kommunerna hållit hög kvalitet.
Miljöministeriets stöd för verkställandet av digitala förpliktelser enligt lagen om områdesanvändning, bygglagen och lagen om datasystemet för den byggda miljön
I samband med godkännandet av lagen om datasystemet för den byggda miljön tog riksdagens miljöutskott våra kostnadskalkyler för kommunerna på allvar. Kommunerna och landskapsförbunden anvisades sammanlagt cirka 14 miljoner euro i stöd för fullgörandet av digitaliseringsförpliktelserna i denna laghelhet för åren 2023–2026.
År 2023 var beloppet 2,8 miljoner euro. Med hjälp av dessa stöd inleddes elva utvecklingsprojekt med målet att verkställa lagarna.
Under våren 2024 inleddes sju nya projekt:
Hösten 2024 utlystes understöd på cirka 2,3 miljoner euro.
Miljöministeriet beviljar understöd för ibruktagande av datasystemet för den byggda miljön (Ryhti)
Tidigare statsstödda samkommunala projekt
Finansministeriet delade år 2019–2022 ut understöd för digitaliseringsprojekt som sker i samarbete mellan flera kommuner och som förnyar kommunernas verksamhetsmetoder och serviceprocesser samt förbättrar metodernas och processernas kvalitet och verkningsgrad.
Under 2021–2022 startade vi flera storskaliga gemensamma projekt inom digitalisering av den byggda miljön i kommunerna, som främjade samarbete mellan kommuner, gemensam utveckling, utveckling av enhetliga processer i kommunerna, oberoende programvaror och riksomfattande interoperabilitet för information. Inom projekt som främjar interoperabilitet är det en fördel med stora projektgemenskaper. Då genomförs samma processer på en och samma gång i flera kommuner och mjukvaror.
År 2021
RAVA3PRO/Vidareutveckling av den elektroniska tillståndsprocessen för kommunal byggnadstillsyn och automatisering av processer. I projektet deltar 23 kommuner som företräds av Helsingfors stad. Finansministeriets incitamentunderstöd för digitalisering var 980 000 €.
PIKURA/Ibruktagande av en elektronisk ärendehanteringstjänst för byggnadstillsyn i små kommuner samt för utveckling av samarbete över kommungränser. I projektet deltar 22 kommuner som företräds av Rääkkylä kommun. Finansministeriets incitamentunderstöd för digitalisering var 447 000 €.
KAATIO/Planproduktion enligt en standardiserad datamodell för olika programvaror. I projektet deltar 16 kommuner som företräds av Uleåborg stad. Finansministeriets incitamentunderstöd för digitalisering var 572 000 €.
PIKUPATE/Övergripande utveckling och effektivisering av verksamheten inom förvaltning av geodata i små kommuner. I projektet deltar 24 kommuner som företräds av Tyrnävä kommun. Finansministeriets incitamentunderstöd för digitalisering var 697 000 €.
INFRA-O-2/Genomförande av en datamodell för hantering av infrastrukturtillgångar i kommunernas byggda miljö. I projektet deltar 9 kommuner som företräds av Esbo stad. Finansministeriets incitamentunderstöd för digitalisering var 571 000 €.
KEKE/Indikatorer för förebyggande fastighetsunderhåll och utveckling av förhållande- och energiuppföljning med hjälp av digitalisering och automatisering. I projektet deltar 4 kommuner som företräds av Esbo stad. Finansministeriets incitamentunderstöd för digitalisering var 349 500 €.
År 2022
KATTI/Digitalisering av planuppgifter samt digitaliseringsinstruktioner för kommunens planmaterial. I projektet deltar 19 kommuner som företräds av Lojo stad. Finansministeriets incitamentunderstöd för digitalisering var 1,21 miljoner €.
INDIKO/Digitalisering av kommunala infrastrukturtjänster och utbildningsmaterial för hantering av kritisk infrastruktur i kommunen. Den huvudsakliga sökande var Sysmä kommun, och Finansministeriets incitamentunderstöd för digitalisering var 799 000 €.
Rättvis dataekonomi och kommunernas informationstillgångar
I kommunernas processer uppstår en stor mängd information som är viktig för hela samhället. En snabb tillgång till den här informationen effektiviserar både arbetsuppgifterna i den offentliga förvaltningen och tjänsterna som den privata sektorn tillhandahåller inom den byggda miljön. En del av informationen som kommunen producerar erbjuds kostnadsfritt och en del mot en avgift. Avgifterna täcker kostnaderna för den kontinuerliga dataproduktionen och gränssnittstjänsterna.
Varje år investerar kommunerna miljontals euro i den noggranna baskartläggning som behövs för (infrastruktur)byggen, detaljplanering och förvaltning av digital information om infrastruktur (t.ex. vattenledningsnät) samt anskaffning av flygfoton och material i punktmolnsformat. Tjänsterna för den byggda miljön, såsom planläggning samt utveckling och underhåll av infrastruktur, kräver kontinuerlig uppdatering av de exakta geografiska uppgifterna om den byggda miljön. Det är viktigt att dataekonomin genomförs enligt rättvisa spelregler. Inkomsterna från statens informationstjänster ska styras till platserna där datan produceras och där kostnaderna för den fortsatta produktionen av data uppkommer. En rättvis dataekonomi är en förutsättning för att vi ska kunna producera data av hög kvalitet.
Enligt informationshanteringslagen ska en myndighet avgiftsfritt lämna ut sådan information som behövs för en annan myndighets lagstadgade uppgift. I övriga fall ska utlämnande och publicerande av uppgifter alltid ske enligt överenskommelse med den ursprungliga producenten av uppgifterna.
Alla uppgifter kan inte publiceras offentligt. Kommunerna tillhandahåller gränssnittstjänster till de företag och datatjänstutvecklare inom fastighets- och byggbranschen som behöver dem. I dessa tjänster överförs data krypterat och kontinuerligt uppdaterat.
Målet bör vara snabb tillgång till information. All lättillgänglig information är dock inte alltid öppen och avgiftsfri.
Den digitala utvecklingen i anslutning till kommunernas uppgifter inom den byggda miljön
Den digitala utvecklingen inom områdesanvändningen
Kommunen sörjer för planeringen, styrningen och utvecklingen av områdesanvändningen inom sitt eget område genom bland annat jordbruks- och näringspolitik samt planläggning.
Genom generalplanläggning planeras den allmänna styrningen av samhällets olika funktioner samt samordningen av funktionerna. En detaljplan är en detaljerad plan för områdesanvändning som baserar sig på en generalplan och som har rättsverkningar. Den styr bland annat var gator, parker och tomter ska ligga samt var och hur mycket som ska byggas. Kommunens övriga processer inom stadsutveckling, såsom fastighetsbildning, planering och byggande av infrastruktur samt trafikplanering, genomför alltid en plan som gäller för området i fråga
Kommuner och privata planläggningskonsulter har skapat digitala planer ända sedan slutet av 1980-talet. Då blev det vanligare att använda kommersiella CAD-programvaror. Runt millennieskiftet togs kommersiella geografiska informationssystem (GIS-system) i bruk i många kommuner. Utöver att dessa system förvaltade grafisk geodata innehöll de även kommunernas basregister, där man också kan registrera uppgifter om objektens egenskaper i maskinläsbart format.
I produktionen av planer följer man oftast Miljöministeriets planbestämmelsesamling, men det har inte funnits något specifikt krav om att data måste vara interoperabla. I kommuner som använder samma programvara har förfaringssätten var mycket enhetliga.
Med hjälp av geodata och CAD-programvaror kan en plan utarbetas på basis av många olika digitala källmaterial, såsom tidigare gällande planer över området, baskartor, uppgifter om underjordiska kablar och olika typer av naturdata. Inom planläggning har man redan länge använt sig av 3D-modeller för att visualisera städers planläggning. Av de planer som utarbetats digitalt görs alltid en utskrift av plankartan med specifikationer i PDF-format i slutet av processen.
Ändringarna av markanvändnings- och bygglagen samt den nya lagen om datasystemet för den byggda miljön som godkändes av riksdagen i februari 2023, ändrade påtagligt verksamhetssätten inom planläggningen. I Markanvändnings- och bygglagen (från och med 1.1.2025 Lagen om områdesanvändning) infördes ett krav på att planer ska utarbetas i enlighet med den nationella informationsmodellen. Lagen om datasystemet för den byggda miljön kräver i sin tur att planuppgifter och beslut som har tagits fram efter att lagen trätt i kraft överförs till Finlands miljöcentrals datasystem för den byggda miljön.
Programvaruleverantörer utvecklar som bäst färdigheter för att skapa planer i enlighet med den nationella informationsmodellen för de program som kommunerna använder. Modellen för planuppgifter och de koder som den innehåller ”bäddas in" i planerings- och geodataprogramvaran. Målet är att programvaran ska se till att den plan som skapas överensstämmer med de nationella definitionerna i fråga om innehåll och struktur. Genom programvaran sprids samma verksamhetsmodeller till alla kommuner i Finland.
Kommunen ska också i fortsättningen kunna förvalta planproduktionsprocessen mellan kommunen och den privata sektorn, processen för godkännande av planen i kommunens demokratiska organ samt processen för upprätthållande av kommunens aktuella plan. De nya datastrukturerna medför också förändringar i processerna för planens genomförandefaser, såsom fastighetsbildning, adressförvaltning och infrastrukturprojekt. Förändringen gäller alltså även i vidare betydelse hela kommunens informationshanteringen inom den byggda miljön.
Planläggning involverar också alltid invånarna. Alla som berörs av ett planprojekt ska kunna följa hur projektet framskrider och påverka det. Digitaliseringen har fört med sig många olika möjligheter att vara delaktig, från digitala enkäter och diskussionsforum till möjligheter inom sociala medier och intervjuer som utnyttjar artificiell intelligens.
Fastighetsbildning och förvaltning av fastighetsregistret
Enligt 5 § i fastighetsregisterlagen kan kommunen avstå från att föra fastighetsregister eller börja föra register. I början av 2025 skötte 66 städer själva fastighetsbildningen och förvaltningen av fastighetsregistret i sina tätortsområden. För övriga kommuners del samt för fastighetsförrättningar i glesbygdsområden svarar Lantmäteriverket.
Fastigheterna registreras i det riksomfattande fastighetsdatasystemet (FDS) som förvaltas av Lantmäteriverket. I kommunerna är fastighetsregistret en del av kommunens större registerhelhet. De kommunala register som finns i fastighetsregistret är kopplade till FDS. Om kommunen inte själv för register, kan den söka upp sina fastighetsuppgifter direkt i FDS eller ladda ner dem i kommunens registerhelhet via gränssnitt.
Inom tätortsområden börjar fastighetsbildningsprocessen redan vid planläggningen, eftersom områdesreserveringar för nya tomter anvisas i detaljplanen. Tomtindelningen kan göras i samband med detaljplanen eller separat.
Fastighetsuppgifterna behövs i många olika situationer i kommunerna. Inom planläggningen måste man veta vilka fastigheter planen gäller. Inom byggnadstillsynen måste man veta vilka fastigheter man planerar att bygga på. Inom vattenförsörjningen måste man veta längs vilka fastigheter ledningsnäten går. Inom miljötillsynen måste man veta vilka fastigheter en viss utredning eller ett visst beslut gäller.
Många kommuner publicerar fastighetsuppgifter i kommunens interna informationstjänst tillsammans med andra geodata. Via den interna informationstjänsten kan en kommun lätt söka upp information som stöd för beslutsfattandet via vilken som helst dator i kommunens interna nätverk.
Digital byggnadstillsyn
Kommunernas byggnadstillsyn har digitaliserats på bred front under 2000-talet.
Varje kommun i Finland har tillgång till kommunens byggnadsregister, där varje ny byggnad registreras i samband med bygglovsprocessen. Uppgifterna om en byggnad uppdateras i och med ändringstillstånd, och byggnader som rivits antecknas som rivna.
Nästan alla kommuner i Finland har tillgång till en elektronisk tjänst för byggnadstillsyn, där kommuninvånare och andra som påbörjar ett byggprojekt kan ansöka om tillstånd för byggande via tjänsten. Principen är att ansökningar om bygglov görs digitalt hos kommunen, tillstånden behandlas och beviljas digitalt och uppgifter som registreras under byggnadstillsynsprocessen sparas i kommunens register ända tills byggnaden färdigställts. I slutet av processen förs handlingarna in i kommunens elektroniska arkiv.
På senare år har en del kommuner utvecklat en bygglovsprocess som baserar sig på en 3D-modell (BIM) av den planerade byggnaden. BIM-modeller har blivit mycket vanliga inom byggbranschen under de senaste 30 åren. Datamodellen över en byggnad innehåller mycket exakta uppgifter om den planerade byggnaden. När datamodellen över en byggnad importeras i kommunens 3D-stadsmodell kan byggnaden granskas på platsen där den ska byggas. I stadsmodellen kan man bland annat granska hur bra planen följs, säkerställa att byggnaden passar in i omgivningen och se till att räddningsvägar fungerar som de ska.
Den 1 januari 2025 trädde bygglagen i kraft, vilket medförde betydande förändringar i kommunernas digitala processer. Bland annat förändrades typerna av tillstånd och tillståndströskeln. Den digitala utvecklingen i kommunerna fortsätter, och från och med 1.1.2026 ska man som bilaga till byggnadstillståndet bifoga en datamodell i IFC-format (eller annat maskinläsbart format) över den planerade byggnaden. Samtidigt träder bestämmelser om behandlingstiden för bygglov samt om låga koldioxidutsläpp och koldioxidavtryck i kraft, vilka medför ytterligare förändringar i kommunernas digitala verksamhetsmiljö.
Informationshantering för adresser
Adresser uppstår i kommunernas beslut i samband med planläggnings-, tomtindelnings- och byggnadstillsynsuppgifter eller genom separat beslut. Nya gator namnges i samband med utarbetandet av detaljplanen. Adressnumreringen för ett detaljplaneområde görs vanligtvis i samband med tomtindelningen. I glesbygden fastställs nya adresser ofta i samband med bygglovet. Adressen kan också skapas genom ett separat beslut av kommunens ansvariga myndighet.
I största delen av kommunerna används en digital adressregisterapplikation för att uppdatera och förvalta kommunens adressuppgifter. Adressregistret är en del av en större registerhelhet i kommunerna som också omfattar bland annat kommunens planregister, fastighetsregister och byggnadsregister samt uppgifter om kommunens markegendom. Adressbeslut fattas uteslutande av kommunen med hjälp av kommunens system. Adresserna länkas till planenheter, fastigheter, byggnader och infrastrukturobjekt i kommunens basregisterhelhet.
Lantmäteriverket förberedde år 2020–2022 utvecklingen av ett nytt, samlande adressinformationssystem. Arbetet leddes av en strategisk styrgrupp som bestod av företrädare för ministerier, ämbetsverk, kommuner och Kommunförbundet. I styrgruppen diskuterades lagstiftning om adresser och informationshantering, och det drogs upp gemensamma riktlinjer för utvecklingen av helheten. För närvarande pågår det inga nationella projekt för att utveckla förvaltningen av adressinformation.
Målet är att snabbt få tillgång till enhetliga, högkvalitativa och uppdaterade adressuppgifter över kommungränserna.
Hantering av data om infrastruktur
Kommunerna ansvarar för förvaltningen av allmänna områden samt för den kontinuerliga utvecklingen av infrastrukturen. Kommunen bygger nya gator och parker samt sköter kontinuerligt underhållet av gator och annan infrastruktur i samarbete med den privata sektorn.
Digitaliseringen av infrastrukturverksamhet började redan på 1980-talet, då kommersiella projekteringsprogram blev vanligare. De geodatasystem som blev allt vanligare i kommunerna vid millennieskiftet gjorde det möjligt att förvalta uppgifter baserat på geodata, inklusive uppgifter om objektens egenskaper samt analys och rapportering av dem. I kommunens system för infrastrukturtillgångar förvaltas uppgifter om bland annat storleken på kommunens gatunät och annan infrastruktur som kommunen förvaltar, dess skick och underhållskostnader.
Via den geodatabaserade responstjänsten kan kommuninvånarna ge respons om till exempel gatornas och gatubelysningens skick. Plog- och sandningsbilar är numera utrustade med GPS, vilket gör att man kan följa hur underhållsarbetet framskrider och bedöma arbetets servicenivå.
Eftersom det finns många aktörer och mycket varierande uppgifter inom infrastrukturplanering, byggande, utveckling och underhåll finns det fortfarande mycket att utveckla när det gäller digitaliseringen av infrastrukturverksamheten. Verksamheten effektiviseras avsevärt av enhetliga processer över kommungränserna, interoperabla data och gemensam upphandlingspraxis. Det är viktigt att informationen hela tiden förmedlas smidigt och säkert mellan kommunen och privata aktörer.
Till kommunens uppgifter hör också vattenförsörjning. För att den ska hålla en hög kvalitet måste uppgifterna om vattenledningsnätet upprätthållas och informationshanteringen ske med stor omsorg.
Förvaltning av data om trafikanordningar
Vägtrafiklagen reviderades i juni 2020. I och med den nya lagen är väghållarna skyldiga att lämna uppgifter om trafikanordningar, såsom vägmärken, körbanemålningar och trafikljus till Trafikledsverkets Digiroad-system. Skyldigheten att lämna uppgifter om vägmärken gäller uppsättande av nya vägmärken och uppdatering av vägmärken. Samma skyldighet gäller också Trafikledsverket och NTM-centralerna i egenskap av förvaltare av statsägda vägar samt väglag som ansvarar för privata vägar.
I samband med lagrevideringarna ändrades också vägmärkena. Här finns en länk till det öppna symbolbiblioteket för vägmärken.
En stor del av kommunerna producerar uppgifter om vägmärken i kommunens datalager. I datalagret kan uppgifterna utnyttjas tillsammans med andra uppgifter om den byggda miljön. Kommunerna använder sig av vägmärken bland annat vid planeringen och genomförandet av trafikarrangemang, skyltar och parkeringsplatser samt i underhållsuppgifter. Från kommunens datalager kan uppgifterna överföras till den riksomfattande Digiroad-tjänsten via tekniska gränssnitt. Alternativt kan kommunen producera informationen direkt i Digiroad, där uppgifterna finns tillgängliga via ett gränssnitt i kommunens system.
Vägmärkesuppgifter kan (med viss begränsning) uppdateras i mobilapplikationer direkt från fältet. På grund av mobila enheters inexakta positionsbestämning måste uppgifterna dock fortfarande editeras som en del av dataunderhållet, och detta sker som kontorsarbete.
Enhetliga dataspecifikationer gör det möjligt att smidigt utnyttja data i olika system över kommungränserna. Riksomfattande interoperabla och kontinuerligt uppdaterade data om trafikregleringen främjar utvecklingen av automatiserad trafik och en mängd nya smarta tillämpningar.
Hantering av naturinformation
Enligt 11 § i naturvårdslagen som trädde i kraft 1.6.2023 främjar kommunen skyddet av den biologiska mångfalden samt landskapsvården inom sitt område. I praktiken innebär detta att kommunerna har en allmän uppgift att främja naturvården, vilket ska beaktas i olika uppgifter inom stadsutveckling, planläggning, byggnadstillsyn, miljötillsyn, infrastrukturplanering och infrastrukturbyggande, underhåll, fastighetsservice samt vatten- och avfallshantering.
Statliga organisationer har många datalager för insamling av naturinformation, såsom artdata och uppgifter om skyddsområden. Kommunerna kan utnyttja detta datamaterial antingen genom statens informationstjänst eller genom att ladda ner datamaterialet via gränssnitt till sina egna system.
Vi deltog i arbetsgruppen för förvaltning av naturinformation under beredningen av lagen. Du kan bekanta dig med arbetsgruppens arbete här (på finska). Arbetsgruppens slutrapport publicerades 9.2.2021.
Som en del av beredningsarbetet skickade vi på hösten 2020 ut enkäter för att utreda användningen av naturinformation i kommunerna och landskapsförbunden. Bekanta dig med enkätresultaten här (på finska):
Hantering av naturdata
I början av 2020 inledde Miljöministeriet arbetet med att revidera naturvårdslagen. Målet är att man genom lagstiftningen ska kunna trygga den finska naturen och dess mångfald bättre än tidigare. Under 2020 inrättades en styrgrupp och flera projektarbetsgrupper för lagstiftningsprojektet.
Läs mer om arbetet med att revidera naturvårdslagen här och om Kommunförbundets del i reformen här. Kommunernas ställning och uppgifter i naturvårdslagen diskuterades av en separat tillsatt kommungrupp, vars slutrapport du kan bekanta dig med här.
Ett centralt tema för reformen var hanteringen av naturdata, och hösten 2020 tillsattes en ny arbetsgrupp för ”hantering av naturdata”. Du kan bekanta dig med arbetsgruppens arbete här (på finska).
Arbetsgruppen för hantering av naturdata har färdigställt sin slutrapport. Arbetsgruppen föreslår att det i naturvårdslagen ska ingå föreskrifter om ett centralt datasystem för naturvård och de uppgifter som ska höra till systemet, samt om ansvaret för de myndigheter som är centrala med tanke på hanteringen av naturdata. Du kan bekanta dig med arbetsgruppens slutrapport från 9.2.2021 här.
Nedan finns en sammanfattning över de enkäter som Kommunförbundet skickade ut i slutet av hösten 2020 och som utredde användningen av naturdata i kommunerna och landskapsförbunden. Enkäten besvarades av 33 kommuner och sex landskapsförbund. Tanken är att resultaten ska användas i det fortsatta arbetet med att utveckla hanteringen av naturdata.
Gemensamma anvisningar för kommunerna
Här finns en sammanställning av kommunernas gemensamma anvisningar om den byggda miljön och digitaliseringen av den. Längst ner finns också en lista över de anvisningar som är under beredning.
Digitalisering av planuppgifter
Anvisningar för digitalisering av ikraftvarande planer (Voimassa olevien kaavojen digitalisointiohje 2024) har utarbetats i projektet Katti, som är gemensamt för 19 kommuner, leds av Lojo stad och finansieras av Finansministeriet. Katti står för ”Kaavatietojen digitalisointi sekä kunnan kaavayhdistelmän digitointiohje”.
I anvisningarna beskrivs vilka åtgärder som behövs för att digitalisera de planer som kommunen tidigare producerat och som fortfarande är i kraft.
Namnplanering i anslutning till kommunens uppgifter
I samband med utarbetandet och genomförandetav planen samt vid skapandet av adresser uppstår det hela tiden namn på nya områden, gator och parker. Institutet för de inhemska språken har sammanställt en namnplaneringsguide som innehåller centrala principer för namngivning.
Hantering av adressuppgifter
Alla adresser uppstår i kommunernas arbete. Vi har tillsammans med representanter för kommunerna och andra intressentgrupper utarbetat en gemensam anvisning om adressättning för alla kommuner:
Kommunens adressystem – Anvisningar och rekommendationer
Anvisningen uppdateras och kompletteras som bäst tillsammans med kommunernas adressexperter och Lantmäteriverket.
Säker publicering av geografisk information
Kommunens sakkunniga inom publicering av geografisk information kan be Kommunförbundet om anvisningar inom ämnet på följande adress: paivi.tiihonen@kommunforbundet.fi
Minimigeodata för små kommuner
Som en del av det gemensamma projektet för 24 små kommuner PIKUPATE (helhetsbetonad hantering av geografisk information i små kommuner och effektivisering av verksamheten) som leds av Tyrnävä kommun och finansieras av Finansieringsministeriet utarbetades en rekommendation om minimigeodata för små kommuner (på finska). I rekommendationen beskrivs basnivån för digitaliseringen av tjänster inom kommunens byggda miljö.
Anvisningar under beredning
Vi har börjat utarbeta eller uppdatera följande anvisningar:
Beställning av stads- och generalplaner enligt kraven i den nya områdesanvändningslagen och lagen om datasystemet för den byggda miljön
Anvisningarna innehåller en noggrann beskrivning av vad som ska beaktas när kommunen beställer en digital detalj- eller generalplan av den privata sektorn i enlighet med de nya lagarna (1.1.2024 lagen om datasystemet för den byggda miljön och 1.1.2025 lagen om områdesanvändning) och förordningarna.
De gemensamma anvisningarna säkerställer att upphandlingar och planprojekt håller en god kvalitet samt gör samarbetet mellan kommuner och privata plankonsulter smidigare. Planprojektens kvalitet har betydelse också för arbetet i planens genomförandefas, såsom fastighetsbildning, byggnadstillsyn och infrastrukturutveckling. Anvisningarna gör verkställandet av de nya lagarna smidigare och säkerställer att informationen är interoperabel på nationell nivå.
Projektet samordnas av konsulten Aija Holopainen, som även skriver anvisningarna. I utarbetandet av anvisningarna deltar Kommunförbundet, Miljöministeriet och en grupp kommuner som hör till KEHTO-forumet.
Krav på IFC-modellen som ska lämnas som bilaga till bygglovet
I anvisningarna beskrivs ingående vilka uppgifter som ska ingå i IFC-modellen för byggnader eller i annat maskinläsbart format lämnas till kommunen i samband med bygglovet (enligt läget med lagberedningen) samt på vilket sätt tillståndsuppgifterna enligt den nya lagen ska lämnas till kommunen. Dessutom ges anvisningar om hur man kontrollerar uppgifterna samt en beskrivning av hur uppgifterna i IFC-modellen behandlas i kommunen. Eftersom kommunerna har olika programvaror utarbetas några alternativa mallar för anvisningar som varje kommun lätt kan använda för att ta fram en egen anvisning för de byggare som är verksamma i kommunen.
Syftet med anvisningen är att göra informationsflödena mellan kommunen och byggarna smidigare samt att säkerställa kvaliteten på den digitala processen för bygglov.
Projektet samordnas av konsulten Anna-Riitta Kallinen, som även skriver anvisningarna. I utarbetandet av anvisningarna deltar Kommunförbundet, Miljöministeriet och en grupp kommuner som hör till KEHTO-forumet.
Uppdatering av adressanvisningarna
Arbetet med att uppdatera adressanvisningarna har inletts våren 2024. Målet är att uppdateringen ska bli klar under våren 2025. Arbetsgruppen, som består av adressexperter från Kommunförbundet, kommunerna och Lantmäteriverket, behandlar i sina workshoppar bland annat adressättning av trapphus i par- och radhus, adressättning av infrastrukturobjekt samt adresser och namn till öar och stugbyar.
Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Vi betjänar kommunernas personal och förtroendevalda i frågor som gäller deras uppgifter. Om du behöver rådgivning rekommenderar vi att du i första hand skickar din förfrågan via formuläret i vår rådgivningstjänst.

+358 9 771 2151, +358 50 478 1604
Ansvarsområden
- Intressebevakning och utveckling inom digitaliseringen av kommunens byggda miljö
- Inflytande på lagstiftningen och möjliggörande av genomförandet
- Nationella informationsresurser och informationsflöden för den byggda miljön och interoperabilitet