Ändringar i kommunernas ekonomiska statistikföring

Statistikcentralen samlar i vår för första gången in kommunkoncerneras resultaträkning och finansieringsanalys. Koncernernas balansräkningar har ingått i insamlingen av uppgifter redan tidigare.  Kommunkoncernerna har fått en större roll bland annat på grund av bolagiseringen. Den nya datainsamlingen stöder helhetshanteringen. Kommunförbundet har betonat vikten av att samla in koncernuppgifter.

​Också behandlingen av affärsverk har ändrats i kommunernas ekonomi- och verksamhetsstatistik. Tidigare har uppgifterna framgått av kommunernas uppgiftsspecifika kostnadsstatistik. Därför bör kommunerna särskilt fästa vikt vid lämnandet av uppgifter och beräkningen av uppgiftsspecifika kostnader. De nya klassificeringarna inverkar också på de kalkylerade kostnader som ligger till grund för statsandelarna och som beräknas utifrån ekonomi- och verksamhetsstatistiken. Det nya systemet förbättrar och preciserar justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna.

Trots ändringarna sker publiceringen av statistiken med samma fördröjning som tidigare. Kommunernas koncernstatistik och övriga ekonomiska statistik publiceras först i slutet av år 2016. De preliminära bokslutsuppgifterna publiceras dock redan i samband med kommunernas ekonomi- och finansieringsforum och i juni. Syftet med Finansministeriets Kommuninformationsprogram (Kuntatieto) är att all ekonomisk statistik som insamlas av kommunerna ska publiceras före sommaren. Programmets tidtabell är tyvärr sådan att en snabbare publicering är att vänta först i slutet av 2010-talet. Också kommunerna förväntas effektivisera sin dataproduktion betydligt.

De insamlade koncernuppgifterna och övriga ekonomiska uppgifter finns i excel-format på adressen http://www.stat.fi/keruu/kunnille_sv.html

Mer på webben

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Mindre byråkrati, mer fungerande tjänster

Men vilka normer kunde avvecklas? Samla in onödiga normer nu i november och december 2023! Kommunförbundet manar alla städer och kommuner  till insamling av normer som kunde avvecklas. Läs mera.