Kommunernas skattesatser sänks med 12,64 procentenheter nästa år

Finansministeriet publicerade 13.4 de nya kommunvisa överföringskalkylerna för social- och hälsovårdsreformen. De kostnader som överförs till välfärdsområdena ökade med cirka 500 miljoner euro jämfört med den föregående uppskattningen våren 2021. Även om kostnaderna för de uppgifter som överförs fortsatte att öka, är sänkningen i skattesatsen mindre än 13 procentenheter. Den ekonomiska tillväxten 2021 och den stärkta skattebas som tillväxten gett upphov till höll minskningen på en rimlig nivå.

Coronapandemin påverkade kraftigt den kommunala ekonomin 2021. Staten kompenserade de direkta tilläggskostnaderna som coronan förorsakade social- och hälsovården under 2021 till ett belopp av över en miljard euro.

De coronastöd som staten beviljade dämpade ökningen i de nettokostnader som överförs till välfärdsområdena 2021. Jämfört med historiska uppgifter ligger kostnadsökningen på 3,5 procent på en normal nivå. För fastlandskommunernas del ser det ut som om de coronastöd som under 2021 beviljats kommunerna i form av statsunderstöd har kompenserat åtminstone de direkta merkostnaderna för coronan. Coronan skulle således inte ha någon betydande inverkan på överföringskalkylerna för social- och hälsovårdsreformen.

Det procenttal som dras av från kommunernas skattesatser 2023 (12,64) består av differensen i en kalkyl där kommunernas andelar av intäkterna från samfundsskatten (0,8 miljarder euro) och statsandelarna för social- och hälsovården (7,3 miljarder euro) dras av från de kostnader för social- och hälsovården samt räddningsväsendet som överförs från kommunerna till välfärdsområdena (21,2 miljarder euro). Det belopp som enligt kalkylen ska dras av från kommunalskatten (13,2 miljarder euro) erhålls med den nuvarande skattebasen vid en minskning på 12,64 procentenheter.

När fastställs de slutliga kalkylerna?

Överföringskalkylerna för social- och hälsovårdsreformen, dvs. överföringen av skattefinansieringen från kommunerna till välfärdsområdena, har uppdaterats flera gånger under processens gång. Den första post som slagits fast i kalkylerna är storleken på minskningen i skattesatsen. Till övriga delar uppdateras överföringskalkylerna ända fram till hösten 2023.

Enligt den nu publicerade kalkylen sänks de kommunala skattesatserna med 12,64 procentenheter. Minskningen är lika stor i alla fastlandskommuner. Den här minskningen ändras inte längre.

De kommunvisa kalkyler som publicerades i dag (13.4) är preliminära till övriga delar. Det beror på att de kommunvisa kalkylerna i fråga om de kostnader som överförs baserar sig på de siffror i budgetarna för 2022 och bokslutsprognoserna för 2021 som kommunerna uppgett.

Nästa uppdatering av de kommunspecifika överföringskalkylerna kommer att göras senast i början av hösten 2022. Då uppdateras kostnadsbasen för beräkningarna för 2021 så att bokslutsprognosen ersätts med de egentliga bokslutsuppgifterna. Denna kalkyl kommer att fastställa storleken på kommunernas statsandel för 2023.

De slutliga överföringskalkylerna färdigställs dock först i slutet av 2023, när kostnadsbasen ersätts också för år 2022 med de slutliga bokslutsuppgifterna. Eftersom den nya kommunens statsandelar för 2023 då redan är utbetalda, måste statsandelarna korrigeras retroaktivt. Det innebär att den slutliga beskedet om social- och hälsovårdsreformens konsekvenser för kommunernas ekonomi fås först 2024.

De senaste kommunvisa överföringskalkylerna finns på Finansministeriets webbplats

Vi uppdaterar vår egen information som stöd för kommunernas budgetprocess så snart som möjligt. De nya skatteprognoserna, statsandelskalkylerna, verktyget Ekonominyckeln och den nya kommunens statsandelskalkyl uppdateras under april på vår webbplats.

Dessutom publicerar vi i maj en infovideoserie om överföringskalkylerna. Kalkylerna för social- och hälsovårdsreformen samt de ekonomiska konsekvenser av reformen för såväl kommunerna som välfärdsområdena behandlas också vid våra kommande evenemang:

Taloustorstai-ekstra 14.4.

Sote-tulevaisuuspäivä 21.4.

Talous- ja veroennustepäivät 26.–27.4.

Taloustorstai 5.5.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.

Mindre byråkrati, mer fungerande tjänster

Men vilka normer kunde avvecklas? Samla in onödiga normer nu i november och december 2023! Kommunförbundet manar alla städer och kommuner  till insamling av normer som kunde avvecklas. Läs mera.

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe