Oscar Ohlis 27.6.2022

Kampen är inte över - men vi firar framgångarna

Juni är Pride-månad och för första gången på två år får vi alla träffas och fira den folkfest som Pride är. Vi får träffa likasinnade och vara en del av ett sammanhang samtidigt som vi ger de mänskliga rättigheterna ett ansikte. Många frågar sig kanske om ”Pride” fortfarande behövs 2022? Svaret är givetvis JA. Trots många segrar för HBTIQA+ personer under de senaste åren, vilket förstås ska firas under Pride, är samhället långt ifrån färdigt.

Queergemenskapen är större än en enskild person eller grupp och ibland är det svårt att komma ihåg det. Det är en värld av människor som ofta avvisas och attackeras för att de är som de är, uttrycker sig på sätt som är fel enligt normen och älskar det som det är fel att älska. Pride-evenemang – speciellt Pride-parader – handlar om synlighet och om att skapa en känsla av tillhörighet för människor som kanske inte har det. Det handlar om att ge hopp till människor som känner att livet aldrig kommer att bli bättre. Pride kan betyda så många saker på en gång, vilket gör det nästan omöjligt att beskriva eller sammanfatta med några få ord.

Skammen och rädslan är verklig

Det säger sig självt att Pride, hur vagt det än kan vara, ofta är viktigast för de nyaste medlemmarna i gemenskapen; för dem för vilka det fortfarande är en ny sak att skilja sig från det normativa samhället. Utan Pride kan dessa människor bli fångade i ett mentalt och känslomässigt stadium där de tror att de kommer att vara helt ensamma om de "kommer ut". Nästan alla av oss har varit där. Rädslan är verklig. Skammen är verklig. Och oavsett hur mycket våra närmaste anhöriga försöker (om vi ens hade turen att ha någon) kan vi fortfarande inte tro att saker och ting kommer att bli bättre eftersom omvärlden visar oss, alltför ofta, hur jobbigt ett liv utanför normen kan vara.

Pride är en plats för tröst och en plats för trygghet för många av dessa människor. Det är en öppen dörr till nya möjligheter. Det är ett bevis på att människor som de älskas precis som de är av andra människor.

Att vara queer inte är synonymt med att vara ensam.

En kamp som förs alla årets dagar

Å andra sidan är Pride också nödvändigt för dem i vårt samhälle som i åratal har kämpat för att få oss dit vi är idag. De har kämpat för att vi ska kunna leva fria liv med den respekt vi förtjänar. Även om kampen fortsätter, betyder det inte att vi inte ska ta oss tid att fira och hedra de rättigheter vi har på grund av aktivister och allierade. På många sätt är Pride ett kraftfullt sätt att visa att vi har vunnit över dem som ville göra världen till en plats där queerheten var gömd och skamlig – en plats där vi ansågs ha en psykisk sjukdom.

Kampen för HBTIQA+ rättigheter är något som pågår 365 dagar om året, inte bara i juni månad. Håll det i åtanke, var öppen för förändringar och tänk utanför normen. Vi är alla olika.

Glad Pride!

Kort om skribenten

Skribenten ​är sakkunnig vid Kommunförbundet.

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe