Kommunfullmäktige i en enspråkig kommun på fastlandet kan be om att bli frivilligt tvåspråkig. Statsrådet kan då genom förordning fastslå att kommunen är tvåspråkig. En frivilligt tvåspråkig kommun omfattas av samma språklagstiftning som övriga tvåspråkiga kommuner. I stora drag innebär en kommuns
Sakkunnigtjänster
Ungdomsarbete och ungdomspolitik ingår i kommunernas lagstadgade uppgifter. Med ungdomsarbete avses stödjande av de ungas utveckling, självständighetsprocess och delaktighet i samhället. Med ungdomspolitik avses å sin sida förbättrande av de ungas uppväxt- och levnadsvillkor samt växelverkan mellan
Markpolitik och generalplanläggning är verktyg för kommunens strategiska planering. Genom ett samspel där markpolitiken, generalplaneringen, bostads- och näringspolitiken och den övriga kommunplaneringen utgör komponenterna kan kommunerna bedriva en framgångsrik strategisk planering
Du kan kontakta alla våra sakkunniga på svenska, men vissa av oss har svenska som starkare språk. Om du söker någon som kan ge intervjuer, hålla presentationer eller liknande på svenska, rekommenderar vi att du kontaktar någon av följande sakkunniga.
En kommunsammanslagning är ett strategiskt val som kommunerna gör för att bättre kunna anta framtidsutmaningarna. Nyttan av kommunsammanslagningar syns ofta inte på kort sikt. Genom en strategisk sammanslagning eftersträvas snarare effekter som möjliggör framtidsutveckling i regionens livs- och
Skapande av allmänna förutsättningar för motion och idrott Kommunen ansvarar för att skapa förutsättningarna Kommunerna har i uppgift att skapa allmänna förutsättningar för motions- och idrottsutövning på det lokala planet. Kommunerna ska skapa dessa förutsättningar genom att tillhandahålla motions-
Syftet med förordningen om ett interoperabelt Europa är att främja interoperabilitet och gränsöverskridande informationsutbyte i de transeuropeiska digitala offentliga tjänsterna inom unionen. Förordningen om ett interoperabelt Europa trädde i kraft den 11 april 2024 och har börjat tillämpas stegvis
Syftet med förordningen om en gemensam digital ingång (Single Digital Gateway, SDG) är att ge medborgare och företag samlad information och hänvisa dem till de tjänster de behöver i EU:s medlemsländer. Förordningen förpliktar medlemsländerna att producera information om vissa administrativa
På denna webbplats finns information om revideringen av eIDAS-förordningen i fråga om att stärka den europeiska ramen för digital identitet. Den reviderade förordningen trädde i kraft 20.5.2024. eIDAS står för electronic IDentification, Authentication and trust Services. Genom den reviderade
På den här webbplatsen har vi sammanställt information om Europeiska unionens förordning om artificiell intelligens (AI-förordningen) som begränsar och anger ramarna för användningen av AI också inom den offentliga sektorn. Förordningen trädde i kraft 1.8.2024. Tillämpningen har inletts och sker
Dataförvaltningsakten (Data Governance Act, DGA) trädde i kraft 23.6.2022 och har tillämpats från och med 24.9.2023. Dataförvaltningsakten är en central åtgärd för att skapa en gemensam förvaltningsmodell för tillgången till och användningen av data i EU. I förordningen föreskrivs det om förfaranden
I fråga om miljövård främjar vi kommunernas möjligheter att skapa och garantera en god miljö. En god miljö utgör grundvalen för en livskraftig kommun. Den bygger på en hållbar användning av naturtillgångar, bevarande av naturens produktionsförmåga och mångfald samt en trivsam livsmiljö och
Vårt mål är att lagstiftningen om den byggda miljön ska vara enhetlig och fungera som en helhet. Tjänster inom den byggda miljön är markpolitik, planläggning, fastighetsbildning, tomtservice, utveckling av kommuninfrastruktur, byggnadstillsyn och miljöskydd. Utveckling av digitala processer och
Kommunförbundet utarbetar anvisningar om dataskydd för aktörerna inom kommunsektorn. Syftet med anvisningarna är att stödja de kommunala aktörerna i tolkningen och tillämpningen av de grundläggande begreppen inom dataskyddet. Anmäl dig för att delta i utarbetandet och kommenterandet av anvisningarna
Nätverket för de svensk- och tvåspråkiga kommunerna är ett av Kommunförbundets fem strategiska kommuntypsnätverk och en viktig arena för att föra diskussioner både mellan kommunerna och Kommunförbundet och kommunerna sinsemellan. I nätverket strävar vi efter att stärka den svenska
Kommunen ska trygga en sund livsmiljö för sina invånare med hjälp av miljö- och hälsoskyddet. Bestämmelser om miljö- och hälsoskydd finns enligt hälso- och sjukvårdslagen i hälsoskyddslagen, livsmedelslagen, tobakslagen och veterinärvårdslagen. Tillsynen inom miljö- och hälsoskyddet sker i regel
De digitaliserade tjänsterna inom den byggda miljön som kommunerna tillhandahåller är en viktig del av kommuninvånarnas vardag och välfärd. Kommunerna ansvarar för tjänsterna i anslutning till utvecklingen och byggandet av den byggda miljön. Hit hör till exempel följande: stadsutveckling markpolitik
Projektet Paragraf nio förstärks verksamheten i kommunernas sektorsövergripande styrnings- och servicenätverk i enlighet med 9 § i ungdomslagen, och genomförandet av nätverkens uppgifter säkerställs i en tid då de samhälleliga strukturerna förändras. För närvarande ger nätverken knapphändigt med
Vissa frågor ställs ofta i samband med kommunal kommunikation. På denna sida har vi sammanställt svar på de vanligaste frågorna. Om du har en fråga om kommunal kommunikation är du välkommen att kontakta oss via vårt formulär för rådgivning. Kontakta oss också om du tycker att ett svar är helt fel så
Kommunen ska främja sina invånares välfärd och sitt områdes livskraft. Kommunen har rätt och skyldighet att kommunicera om sin egen verksamhet. Syftet med kommunikationen är att främja kommuninvånarnas tillgång till information, möjligheter att delta och transparens i fråga om kommunens verksamhet