Sakkunnigtjänster

Nätverket för de svensk- och tvåspråkiga kommunerna är ett av Kommunförbundets fem strategiska kommuntypsnätverk och en viktig arena för att föra diskussioner både mellan kommunerna och Kommunförbundet och kommunerna sinsemellan. I nätverket strävar vi efter att stärka den svenska

Kommunen ska trygga en sund livsmiljö för sina invånare med hjälp av miljö- och hälsoskyddet. Bestämmelser om miljö- och hälsoskydd finns enligt hälso- och sjukvårdslagen i hälsoskyddslagen, livsmedelslagen, tobakslagen och veterinärvårdslagen. Tillsynen inom miljö- och hälsoskyddet sker i regel

De digitaliserade tjänsterna inom den byggda miljön som kommunerna tillhandahåller är en viktig del av kommuninvånarnas vardag och välfärd. Kommunerna ansvarar för tjänsterna i anslutning till utvecklingen och byggandet av den byggda miljön. Hit hör till exempel följande: stadsutveckling markpolitik

Detta avsnitt är under översättning Vissa frågor ställs ofta i samband med kommunal kommunikation. På denna sida har vi sammanställt svar på de vanligaste frågorna. Om du har en fråga om kommunal kommunikation är du välkommen att kontakta oss via vårt formulär för rådgivning. Kontakta oss också om

I den här anvisningen beskrivs vad som ska beaktas i kameraövervakning på kommunens allmänna områden. Kommunen kan under vissa förutsättningar utöva kameraövervakning, men det måste finnas en grund för övervakningen som hänför sig till kommunens uppgifter. Fördelarna med kameraövervakningen måste

Kameraövervakning används i skolor och läroanstalter. I den här anvisningen beskriver vi vad kommunen med tanke på dataskyddet ska beakta vid kameraövervakning i skolor eller läroanstalter. Installation av kameraövervakning i skolor ska bedömas noggrant. I Finland finns ingen allmän lagstiftning där

På den här sidan sammanställer vi ett mångsidigt informationspaket om kommunernas kameraövervakning och dataskyddet i anslutning till den. Genom vårt material får kommunerna klara anvisningar och verktyg med hjälp av vilka kameraövervakningen kan användas ansvarsfullt och effektivt, med beaktande av

Material från kameraövervakning som kommunens personuppgiftsansvariga ansvarar för kan lämnas ut till en utomstående organisation. Det är inte alltid möjligt att lämna ut material, eftersom kameramaterial inte får lämnas ut till vem som helst. Utlämnandet är lagenligt om det grundar sig på en

Enligt 118 § 3 mom. i grundlagen har var och en som har lidit rättskränkning eller skada till följd av en lagstridig åtgärd eller försummelse av en tjänsteman eller någon som sköter ett offentligt uppdrag, enligt vad som bestäms genom lag, rätt att yrka att denne döms till straff samt kräva

Kommunförbundets EU-intressebevakning går ut på att trygga och utveckla verksamhetsförutsättningarna för de finländska kommunerna genom att påverka Europeiska unionen förutseende och i rätt tid samt att utnyttja de möjligheter som EU-medlemskapet erbjuder för internationellt samarbete. EU påverkar

Ledningen av kommunen delas in i den politiska och den professionella ledningen. Kommunens högsta ledning består av fullmäktige, kommunstyrelsen och kommundirektören eller borgmästaren. Kommunen kan ledas av en kommundirektör i tjänsteförhållande eller av en borgmästare. Båda leder kommunens

De senaste åren har man väckts till insikt om att kriminaliteten blivit alltmer våldsam, i synnerhet bland unga. Enligt Statistikcentralens uppgifter har antalet unga under 15 års ålder som misstänks för rån ökat med upp till 136 procent mellan år 2021 och 2022. Gatugängen och rån utförda av unga

Den kommunala självstyrelsen ger kommunen rätt att ta ut skatt av sina invånare och av fastighetsägare i kommunen. Dessutom får kommunen en del av den inkomstskatt som betalas av sammanslutningar i kommunen. Kommunens skatteinkomster består av kommunalskatt, en andel av samfundsskatten och

Kommunförbundet gör i samarbete med Finansministeriet och Skatteförvaltningen en landsomfattande prognos för kommunernas skatteintäkter. Skatteprognosen uppdateras ungefär 3–5 gånger per år. Skatteprognosfilens huvudsakliga uppdateringar härrör till vårens och hösten Skatteprognosfilen innehåller

Syftet med förordningen om ett Interoperabelt Europa är att främja interoperabilitet och gränsöverskridande informationsutbyte i de transeuropeiska digitala offentliga tjänsterna inom unionen. Förordningen om ett Interoperabelt Europa trädde i kraft den 11 april 2024 och har börjat tillämpas stegvis