Vad innebär den europeiska tekniska suveräniteten för den kommunala sektorn?

EU och dess medlemsländer diskuterar EU:s digitala suveränitet, dvs. behovet av att minska Europas beroende av digital teknik från leverantörer utanför EU. Den finländska kommunsektorn anser att det är bra att Europa nu identifierar de utmaningar som hänger samman med beroendet av leverantörer av digitala tjänster och utrustning utanför Europa, och funderar över sätt att stärka och skapa europeiska lösningar, som alternativ för aktörer utanför regionen. Kommunförbundet utredde städernas och kommunernas synpunkter på saken i olika diskussioner och verkstäder våren 2025. 

Att stärka den europeiska tekniska suveräniteten är en lång väg som inte leder till några snabbvinster eller helhetslösningar. Det handlar istället om många korta och längre steg mot ett mål som hägrar långt borta i horisonten.  

I kommunerna handlar den digitala suveräniteten inte bara om molntjänster utanför EU. Programvaror, informationssystem, molntjänster och utrustning från produkttillverkare och producenter av digitala tjänster utanför EU har redan länge haft en dominerande ställning inom Finlands kommunsektor. 

I Finland har man länge byggt upp omfattande ekosystem som innehåller sammanflätade system, mervärdestjänster och komponenter från leverantörer utanför EU, såsom verktyg för utnyttjande av artificiell intelligens. 

Förändringarna i denna helhet för att ersätta lösningar från leverantörer utanför EU med europeiska, kan leda till betydande omställningskostnader – och även till en allmän ökning av kostnadsnivån – innan europeiska konkurrenskraftiga lösningar och lösningsekosystem har hunnit uppstå. 

För att teknik och system från nya tjänsteleverantörer ska kunna tas med som en del av den digitala servicehelheten krävs också ny kompetens i kommunen.  

Om Finlands kommuner skulle byta ut molntjänsterna mot en europeisk molntjänstlösning, vilket mervärde skulle det ha? Skulle förändringen över huvudtaget bli kännbar efter den stora kostnaden?  Omställningen till digital suveränitet bör ledas på europeisk nivå, inte på kommunnivå eller av enskilda kommuner.  

Med EU-finansiering stöds konsortieprojekt som ger möjlighet att tillsammans skapa vettiga modulära tjänster. EU-kommissionen bör styra finansieringen till konsortieprojekt inom den offentliga sektorn som främjar digital suveränitet och som föregångarstäder kan delta i. 

Vad innebär aktörernas åtaganden för Europa?

Amerikanska bolag har gett Europa olika typer av löften. Microsoft försäkrar till exempel att europeiska data kommer att finnas kvar i Europa, och lämnas inte ut utanför Europa. Microsoft och dess konkurrenter är dock amerikanska företag och agerar i enlighet med amerikansk lagstiftning.  Hur viktiga är åtagandena och kan till exempel kommunernas riskbedömning grunda sig på dessa åtaganden?  

Den förändring som EU:s digitala suveränitet medför är så massiv att det behövs återhållsamhet och förnuft. Det är önskvärt att det i framtiden uppstår konkurrerande europeiska motsvarigheter, men alternativen måste vara på samma nivå som de lösningar som finns tillgängliga för närvarande. Dessutom behövs incitament eller ekonomiskt stöd – både för företagen och för dem som tar i bruk lösningarna.  

Faktaruta: Tre positionspapper

Som en del av Kommunförbundets projekt för EU:s digitaliserings- och datalagstiftning i kommunsektorn inleddes våren 2025 diskussioner och verkstäder kring EU-intressebevakningen. Som grund för diskussionerna användes ett sammandrag av intervjuer och enkäter som gjordes inom kommunsektorn år 2024 gällande de sju EU-akterna inom digitalisering och datalagstiftning. Diskussionerna utgick ifrån EU-kommissionens handlingsplan för en AI-kontinent, dvs. AI Continent Action Plan, som publicerades våren 2025. 

Som slutresultat av diskussionerna utarbetades tillsammans med representanter för kommunsektorn tre olika positionspapper: 

  1. EU:s reglering och användning av AI i kommunsektorn
  2. Europeisk teknisk suveränitet i kommunsektorn
  3. Den europeiska regleringen av data- och dataskyddsregleringen ur kommunsektorns synvinkel

Kommunerna kan använda positionspappren som stöd för sina egna reflektioner och för att bilda sig en åsikt.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Jaana Nevalainen
+358 9 771 2257, +358 50 448 5062
Ansvarsområden
  • Sakkunnig-, intressebevaknings- och utvecklingsuppgifter i synnerhet för att möjliggöra interoperabilitet och utnyttjande av information i kommunerna.
  • Den offentliga förvaltningens informationsflöden, informationslager och utnyttjande av information.
  • EU-intressebevakning och samarbete inom digitaliserings- och datafrågor.
  • Projektet EU:s digitaliserings- och datalagstiftning ur kommunsektorns perspektiv och temanätverket.
Läs mer om dessa teman

Kommunarenan25

Kommunarenan25 är ett evenemang där vi varvar utbildning med diskussioner och information. Du får möjlighet till nätverkande och rundabordsdiskussioner kring aktuella reformer och bidrar till att hitta lösningar på framtida utmaningar. 

Läs mer och anmäl dig >

Kommunförbundets Brysselkontor

Sedan 1992 har Kommunförbundet ett kontor i Bryssel. Målet med vår EU-intressebevakning är att trygga och utveckla verksamhetsförutsättningarna för kommunerna i Finland. 
Kommunförbundets Brysselkontor

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.  
Läs mera: Kaffe med Uffe

Digifika - nätverk för digitalisering

Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.

Mer info om nätverket för digifika.