Excel-tabeller till kostnadsberäkningshandboken

Kustannuslaskentaoppaan excel-taulukot

Kommunerna och samkommunerna behöver jämförbar, tillförlitlig och transparent information om kostnaderna för sin verksamhet. För att kommunerna och samkommunerna ska kunna konkurrensutsätta tjänster, förbättra produktiviteten och införa beställar-utförarmodellen måste de produktifiera tjänsterna, utreda självkostnadsvärdet och göra fördelaktighetsjämförelser mellan olika alternativa verksamhetsformer och investeringar.

Handboken i kostnadsberäkning ger anvisningar om jämförbar prissättning, bedömning av kostnadseffekten samt lönsamhets- och investeringskalkyler. Till publikationen hör också Excel-formulär för olika slags beräkningar.

Excel-formulär för olika slags beräkningar (som bilagor) finns här.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.

Mindre byråkrati, mer fungerande tjänster

Men vilka normer kunde avvecklas? Samla in onödiga normer nu i november och december 2023! Kommunförbundet manar alla städer och kommuner  till insamling av normer som kunde avvecklas. Läs mera.

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe