Pressmeddelande,

Kommunförbundet inleder samarbetsbetsförhandlingar i samband med organisationsreform

Kommunförbundet inleder en organisationsreform och i samband med den samarbetsförhandlingar som gäller personalen vid Kommunförbundet rf och förbundets dotterbolag Kommunförbundet Service Ab.

– Syftet med reformen är att Kommunförbundets verksamhet ska vara ännu effektivare och mer genomslagskraftig än tidigare, säger Minna Karhunen, vd för Kommunförbundet.

– Finlands kommuner och städer utvecklas i olika riktningar i allt högre grad och står inför komplexa fenomen som överskrider förvaltningsgränserna. Syftet med organisationsreformen är att Kommunförbundet bättre ska kunna svara på kommunernas behov och stödja dem i förändringar.

Förhandlingarna gäller hela personalen vid Kommunförbundet rf och Kommunförbundet Service Ab, dock inte personalen vid KT Kommunarbetsgivarna eller AVAINTA Arbetsgivarna rf.

Kommunförbundet är kommunsektorns intressebevakare och utvecklingspartner och erbjuder sakkunnig- och informationstjänster. Alla Finlands kommuner och städer är medlemmar i Kommunförbundet. Också landskapsförbunden, sjukvårdsdistrikten, de övriga samkommunerna samt kommunalt anknutna aktiebolag omfattas av verksamheten. Sammanlagt 179 personer är anställda vid Kommunförbundet och 19 personer vid Kommunförbundet Service Ab.

Närmare upplysningar:

Minna Karhunen, Kommunförbundets verkställande direktör, tfn 050 380 5907