
Enkät: Kommunens strama ekonomi minskar resurserna för kommunikation
Kommunernas strama ekonomiska situation påverkar resurserna för kommunikationen, enligt Kommunförbundets kommunikationsenkät. Två tredjedelar av kommunikatörerna som svarat på enkäten bedömer att kommunens ekonomiska situation påverkar kommunikationen och marknadsföringen.
De minskade resurserna inom kommunikationen märks i både stora och små kommuner och stora städer. En del kommuner har till och med avstått från sin enda heltids- eller deltidsanställda kommunikatör eller fått skjuta upp anställningen av en sådan.
Kommunförbundets kommunikationschef Hanna Kaukopuro-Klemetti anser att de minskade resurserna för kommunikation i kommunerna är oroväckande.
– Betydelsen av professionell kommunikation av god kvalitet ökar snarare än minskar i en värld som består av många olika kanaler och ständigt förändras. En välskött kommunikation bygger upp förtroendet, stärker säkerheten och stöder kommunens anseende och attraktivitet. Det är inte bara en kostnad utan en investering i kommunens handlingsförmåga och samhällets välmående, säger Kaukopuro-Klemetti
Många kommunikatörer betonade att beredskapen för kommunikation vid kriser och undantagsförhållanden är ett viktigt utvecklingsobjekt.
– Vid olika kriser och undantagsförhållanden kan snabb, tydlig och pålitlig kommunikation garantera människornas säkerhet.
Tre fjärdedelar av de tillfrågade uppger att AN-reformen som trädde i kraft i början av 2025 inte gav kommunens kommunikation några extra resurser. Cirka en fjärdedel sade att kommunikationens resurser ökat till exempel när de fått en kommunikatör vid överföringen av AN-uppgifterna.
Kommunikationsenkäten besvarades av 196 kommuner och städer. Finland har 308 kommuner.
Kommunerna har vanligen en kommunikatör
Bland de kommuner som svarat på enkäten hade 68 procent en anställd kommunikatör. Personen arbetar ofta ensam. Personalresurserna varier dock betydligt: stora städer kan tiotals kommunikatörer.

– Att jobba med kommunikation i en kommun är mycket omväxlande och krävande. Utöver invånarkommunikation och kommunikation om beslut, mediesamarbete, sociala medier, internkommunikation och webbtjänster kan kommunikatörerna ordna evenemang och genomföra kampanjer, de är med i nästan allt kommunen planerar, säger Tony Hagerlund, utvecklingschef för kommunikationen vid Kommunförbundet.
Den största delen av kommunikatörerna deltar i arbetet i kommunens ledningsgrupp på något sätt, de är antingen medlemmar i ledningsgruppen, har närvaro- och yttranderätt, eller kallas vid behov.
– Kommunikation är en viktig del av kommunens ledning och utveckling. Nästan allt som görs involverar kommunikationen.
AI-verktyg är redan kommunernas vardag
Hela 70 procent av dem som besvarade enkäten uppgav att de använder sig av AI-baserade verktyg i kommunikationen. Nästan hälften av kommunerna har utarbetat riktlinjer eller anvisningar för användningen av AI.
AI fungerar som hjälpmedel till exempel vid planeringen av kommunikationen och utarbetandet av texter. En del kommuner använder AI för översättningar.
Över hälften av kommunerna har flytt- eller investeringslockbeten och över hälften har samarbetat med influerare
Sammanlagt 64 procent av kommunerna som besvarat enkäten säger att de använt minst ett flytt- eller investeringslockbete. Jämfört med situationen för två år sedan har mängden lockbeten i kommunerna förblivit så gott som oförändrat.
Oftast erbjuds billiga tomter (66 %), babypengar eller liknande (41 %) eller en välkomstgåva (38 %).
Cirka hälften av kommunerna har samarbetat med influerare.
Kommunernas kommunikation har många samarbetspartner
Inom marknadsföringen samarbetar kommunerna oftast med föreningar, turistorganisationer och bolag som ägs av välfärdsområden eller kommuner. Överlag samarbetar kommunerna mycket med andra aktörer för sin marknadsföring och kommunikation.
Den ekonomiska situationen märks i prioriteringarna: företagen har blivit en allt viktigare målgrupp för kommunernas marknadsföring. Av dem som svarat räknade 84 % upp företagen bland de tre viktigaste målgrupperna.
Kommunförbundets kommunikationsenkät besvarades av 196 kommuner, svarsprocenten var 64 %. Enkäten genomfördes i oktober–november 2025.
Närmare upplysningar:
Tony Hagerlund, utvecklingschef för kommunikation, Kommunförbundet, 050 526 2158
Hanna Kaukopuro-Klemetti, kommunikationschef, Kommunförbundet, 050 597 4918