En trygg och jämlik kommun är en rättighet för var och en – Kommunförbundet stöder stolt pride
Under sommaren firar kommuner och städer i olika delar av Finland jämlikhet och jämställdhet genom pride-evenemang, med allt från parader till konserter. Pride är en påminnelse om att var och en av oss har rätt att vara oss själva – att bli sedda, hörda och bemötta med värdighet oavsett till exempel bakgrund, kön eller sexuell läggning.
- Det första ordet som dyker upp i mitt huvud då jag tänker på pride är stolthet. Stolthet över vad var och en av oss är. Samtidigt också stolthet över att tillhöra en gemenskap, såsom den egna kommunen, precis som man är! Detta säger Susanna Huovinen, vice VD för Kommunförbundet.
Kommunerna är de lokala gemenskaper i vardagen där jämlikhet och jämställdhet skapas varje dag genom handlingar, möten och beslut. Dessa värden syns tydligt i kommunens tjänster och även inom personalen. En kommun som är jämlik är bättre för oss alla, och arbetet för att uppnå jämlikhet är allas ansvar varje dag.
- Kommunerna har utmärkta möjligheter att beakta sexuella minoriteter och könsminoriteter till exempel vid rekryteringar. Vi rekryterar tusentals arbetstagare till kommunerna varje år, och då är det ytterst viktigt att var och en av oss har jämlika möjligheter att söka tjänsterna, säger Minna Karhunen, verkställande direktör för Kommunförbundet.
- Med jämna mellanrum bör vi kontrollera hur vi lyckas med dessa mål, till exempel i jämställdhetsplanerna, och om vi verkligen har rekryterat en mångfald av människor till vår personal. Många saker är förstås också privata och därför får de inte påverka – åtminstone inte negativt – vem vi väljer att rekrytera, fortsätter Karhunen.
Pride är inte bara en fest
Även om pride i grunden är en fest för stolthet, och det råder en uppsluppen stämning i paraderna, är det också en protest för en mer jämlik och jämställd värld. Pride är ett nödrop för dem som är ensamma i vårt samhälle.
- Samtidigt som vi firar gemenskap, historia och kampen för rättigheter, får vi också utstå en hel månad där hatet ofta blir högre. Där människor känner sig fria att skriva kränkande kommentarer, sprida fördomar eller förminska vår kamp. Och det gör ont. Så här skriver utvecklingschef Oscar Ohlis i sitt blogginlägg.
Därför uppmuntrar vi på Kommunförbundet alla att ingripa mot trakasserier och osakligt bemötande, såväl på diskussionsforum på nätet som i vardagliga möten.
Vi kan alla göra vår del för att alla ska känna sig trygga och accepterade, oavsett var de bor.
En trygg och jämlik kommun är en rättighet för var och en.
Oscar Ohlis: Pridemånaden är här – för många av oss kommer den också med hat
Närmare upplysningar och intervjuer
Oscar Ohlis
Utvecklingschef, Kommunförbundet
+358 50 409 6010, [email protected]
Minna Karhunen
verkställande direktör, Kommunförbundet
+358 9 771 2000, [email protected]
Susanna Huovinen
vice verkställande direktör, Kommunförbundet,
+358 9 771 2006, [email protected]
Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information
- integration på svenska
- arbetskraftsinvandring
- kontaktytor
- intressebevakning och utveckling av service för våra svensk- och tvåspråkiga kommuner
- stärkande av tvåspråkigheten i Kommunförbundets utvecklingsprojekt
- koordinering av nätverket för svensk- och tvåspråkiga kommuner samt sekreterare för svenska delegationen
- styrning av förhållandet mellan staten och kommunerna
- kommun- och stadspolitik
- ledning av Kommunförbundet och förbundskoncernen
- förbundets strategiska och operativa intressebevakning
- svenska och internationella ärenden
- information