
- sociala tjänster för äldre
- närståendevård för äldre
Det har kommit frågor från kommunerna om butiksbesök. Vi har sammanställt anvisningar som uppdateras vid behov.
Målet är en väl samordnad kanal för en enda kontakt (bl.a. chatt, telefon).
Om både samkommunen (som tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster) och kommunen tillhandahåller butikstjänster, ska man se till att kommuninvånarna får tydlig information om vilken adress de ska kontakta och via vilken kanal det sker. Kommunen och samkommunen kommer sinsemellan överens om hur de informerar om saken.
Butikstjänster kan tillhandahållas som en sådan tjänst inom hemservicen/hemvården som avses i socialvårdslagen. Ansvaret ligger hos kommunen, om den tillhandahåller social- och hälsovårdstjänsterna i egen regi, eller hos den samkommun som tillhandahåller tjänsterna.
Kommunen kan tillhandahålla butikstjänster också med stöd av sin allmänna kompetens.
Bedömning av servicebehovet och beslutsfattande i anslutning till tjänsten:
Om butikstjänster tillhandahålls med stöd av socialvårdslagen som en tjänst som ingår i hemservice (19 § i socialvårdslagen) och kommunen eller samkommunen har en klientavgift för servicen, kan kommunen eller samkommunen t.ex. fatta ett tidsbegränsat beslut om att ingen klientavgift tas ut för tjänsten under en viss tidsperiod (t.ex. 1.3 –30.6 .2020). På detta sätt tryggas jämlikheten i fråga om klientavgifterna för dem som har betalat klientavgift för butikstjänster före coronaepidemin och dem som får butikstjänster på grund av epidemin.
Om butikstjänster eller mathjälp arrangeras av kommunen på basis av dess allmänna kompetens, beslutar kommunen om avgifterna för servicen. Om butikstjänsterna tillhandahålls avgiftsfritt lönar det sig att se till att kommuninvånarna informeras om att servicen är avgiftsfri. På så sätt undviks oklarheter hos kommuninvånarna i fall där kommunens butikstjänster är avgiftsfria medan samkommunen debiterat en klientavgift för sin service.
Det är viktigt att se till att den samkommun som eventuellt tillhandahåller social- och hälsovårdstjänsterna samt kommunen tydligt kommer överens om informationen och verksamhetsmodellerna så butikstjänsterna förverkligas på ett väl samordnat för kommuninvånarna, och att kommuninvånarna känner till vem de ska kontakta i olika situationer.