Samordningen av klassifikationsdata i servicedatalagret suomi.fi och samkommunernas serviceklassifikation har inletts

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Kommunförbundets projekt Gemensamma digitala lösningar och Kuntien Tiera samarbetar för att samordna Serviceklassifikationen för kommun och samkommun (tidigare JHS 200) serviceklassificeringar (tidigare JHS 200) och klassifikationsdata i servicedatalagret suomi.fi.

I samordningsarbetet deltar bland annat kommunala experter från olika sektorer. Arbetet följs upp av en uppföljningsgrupp som består av representanter för kommunerna.

Mappningen ska vara klar före slutet av 2020 och den publiceras då på en Interoperabilitetsplattform så att alla kommuner och samkommuner fritt kan använda den.

Mer information från myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Mindre byråkrati, mer fungerande tjänster

Men vilka normer kunde avvecklas? Samla in onödiga normer nu i november och december 2023! Kommunförbundet manar alla städer och kommuner  till insamling av normer som kunde avvecklas. Läs mera.

Digifika - nätverk för digitalisering

Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.

Mer info om nätverket för digifika.