Nytt kommunalt mikromobilitetstillstånd, åldersgräns och promillegräns förbättrar säkerheten vid användning av elsparkcyklar

Lagstiftningen om mikromobilitet som godkänts av riksdagen stadfästes 13.6 av republikens president. Med mikromobilitet avses användning av cyklar, lätta elfordon eller motoriserade cyklar. Lagen förväntas i synnerhet påverka användningen av elsparkcyklar och främja säkerheten i samband med den.

Enligt Traficom omkom tre personer i olyckor med elsparkcyklar i Finland år 2024. Sommaren 2024 registrerades i hälsovårdssystemen 600 olyckor där elsparkcyklister hade skadat sig. Statistiken över dessa olyckor är fortfarande bristfällig. De skadade är vanligtvis minderåriga eller unga vuxna, och väldigt ofta berusade personer.

Förutom att elsparkcyklarna orsakar farliga situationer försämrar de tillgängligheten och trivseln i stadsrummet när de parkeras var som helst och överges på olämpliga platser.

Det centrala innehållet i lagpaketet består av två delar. I lagen om transportservice föreskrivs om mikromobilitetstillstånd som beviljas av kommunen. Den ändringen träder i kraft 1.8. Ändringarna i vägtrafiklagen medför en åldersgräns på 15 år för förare av lätta elfordon och en promillegräns på 0,5 promille. De ändringarna träder i kraft 17.6 och gäller både privata och samutnyttjade fordon.

– Det här är en efterlängtad lagreform som svarar på städernas behov och som förbättrar trafiksäkerheten och trivseln i stadsrummet. Som grund för reformen låg städernas och Kommunförbundets förslag om att införa effektivare styrmedel för kommunerna. Det här målet skrevs också in i regeringsprogrammet, säger utvecklingschef Johanna Vilkuna.

Mikromobilitetstillståndet gäller cirka 60 kommuner

I fortsättningen krävs tillstånd för uthyrning av samutnyttjade lätta mikromobilitetsfordon, såsom elsparkcyklar, inom det område som förvaltas av kommunen. För närvarande finns företag som hyr ut elsparkcyklar i 60 kommuner.

Genom mikromobilitetstillståndet kan kommunen reglera användningsområden, körhastigheter och parkeringsplatser för elsparkcyklar. I lagen finns bestämmelser om ansökan, beviljande, villkor, återkallande och sökande av ändring men kommunen kan skräddarsy tillståndsvillkoren enligt de lokala behoven. Olovlig verksamhet leder till sanktioner.

Kommunerna ska ta i bruk mikromobilitetstillståndet en månad efter att lagen har trätt i kraft eller fatta ett officiellt beslut om tillämpning av en övergångsperiod i augusti 2025. Mikromobilitetstillståndet ska tas i bruk senast 1.1.2026. Vi sänder anvisningar till alla kommuner om hur tillståndet ska utarbetas. Anvisningarna översättas till svenska senare.

– Ursprungligen var det tänkt att också den del av lagpaketet som gäller mikromobilitetstillståndet skulle i träda i kraft strax före midsommar. Det hade varit problematiskt eftersom kommunfullmäktige och kommunstyrelserna inte sammanträder för att fatta beslut under högsommaren. Tack vare vårt intressebevakningsarbete flyttades ikraftträdandet fram till augusti. Tack till ministeriet för samarbetet, säger Johanna Vilkuna.

Läs mera:

Kunnan mikroliikennelupa – ohjeita käyttöönottoon (12.6.2025, uppdateras vid behov)

Elektriska förflyttningshjälpmedel – mikromobilitet fr.o.m. 17.6.2025 (Traficom)

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Läs mer om dessa teman