Digitalisering i kommunen

Förvaltningen av fria produkter - utbildningsmaterial

Med förvaltningen av fria produkter avses en överenskommen modell som används av aktörerna (t.ex. kommuner) för att tillsammans hantera fria programvaror och dess utveckling. Utveckling av fria programvaror bidrar till att:

• undvika leverantörsfällor
  • styra användningen av programvaror och gränssnitt
  • snabba på utvecklingen av programvaror i önskad riktning
  • dela kostnaderna med andra användare och utvecklare
  • dela information och nya verksamhetsmodeller i en dynamisk miljö (digitalisering)

Användningen av fria programvaror är ett alternativ till slutna lösningar. Kommunerna kan fritt använda öppna lösningar, bevara äganderätten till egna lösningar och dela med sig till andra. Samtidigt delas ansvaret för utvecklingen av programvaror till de som använder den.

Användning av materialet

Videomaterialet består av fem avsnitt och för varje avsnitt kan man också ladda ned presentationsmaterialet som en fil. Det finns också flera redigeringsbara dokument som kommunen kan använda för att planera och sätta upp förvaltningen av fria produkter.

Materiaali on toteutettu valtiovarainministeriön aiemmin VTT:n kanssa toteuttaman avoimen tuotteen hallintamallin pohjalta Se on tuotettu osana Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projektia. Materiaalia voi käyttää itseopiskeluun tai hyödyntää esimerkiksi kunnan sisäisissä koulutuksissa silloin, kun kunnassa on tunnistettu tarvetta tehdä tai kehittää ohjelmistojen ja rajapintojen tuotteenhallintaa. Koulutusmateriaali kannattaa käydä läpi järjestyksessä. Sisältö on yleistajuista ja sopii hyvin myös henkilöille, joilla ei ole aiempaa tietohallinnon osaamista.

Vi tar gärna emot respons om hur användningen av materialet har lyckats. Kontakta gärna våra sakkunniga direkt, kontaktinformation finns längre ned på sidan.

Video 1: Förvaltning av fria produkter, introduktion

Längd: 17.51 minuter. På finska.

Video 2:  Förvaltning av fria produkter, grundmodeller och botten

Längd 30.09 minuter. På finska.

Video 3: Att bygga upp förvaltningen av fria produkter

Längd 21.30 minuter. På finska.

Video 4: Plan för förvaltning av ett öppet och gemensamt gränssnitt, exempel och grunddokument

Längd 24.14 minuter. På finska.

Video 5: Finansieringsmodeller och vanliga frågor

Längd 17.10 minuter. På finska.

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Mindre byråkrati, mer fungerande tjänster

Men vilka normer kunde avvecklas? Samla in onödiga normer nu i november och december 2023! Kommunförbundet manar alla städer och kommuner  till insamling av normer som kunde avvecklas. Läs mera.

Digifika - nätverk för digitalisering

Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.

Mer info om nätverket för digifika.