De förtroendevalda fortsätter tills nya har valts

Kommunalvalet i juni och förlängningen av förtroendeuppdraget till augusti

Valdagen i kommunalvalet är 13.6.2021 och mandattiden för de nya fullmäktige inleds 1.8.2021. Ledamöterna i kommunstyrelsen, revisionsnämnden, andra nämnder och utskott utses vid ett sammanträde som fullmäktige håller i augusti 2021.

Förtroendeuppdragen fortsätter till augusti utan nya beslut

Kommunförbundets tolkning är att mandattiden för de kommunala organen fortsätter utan nya beslut i fullmäktige, även om det inte framgår uttryckligen av 1 § i lagen om senareläggning av kommunalvalet. Det sägs dock att fullmäktigeledamot eller annan förtroendevald kan lämna sitt uppdragvid ingången av juni. Också 79 § 1 mom. i kommunallagen stöder denna tolkning i enlighet med kontinuitetsprincipen.

Enligt kommunallagen kvarstår en förtroendevald i sitt uppdrag under den tid för vilken han eller hon har valts och även därefter, tills någon annan har valts till uppdraget.

Ledamöter i organ, ersättare och presidium sköter sina uppgifter tills det nya fullmäktige i augusti 2021 utsett nya ledamöter, ersättare och presidium. På samma sätt fortsätter förtroendeuppdragen i samkommunerna tills nya ledamöter utsetts för förtroendeuppdragen.

En förtroendevald kan beviljas avsked från 1.6.2021, avskedsansökan i april

Den som har giltiga skäl kan avgå från ett förtroendeuppdrag. Fullmäktige eller den andra myndighet som behandlar ärendet överväger om skälet som uppgivits i avskedsansökan är giltigt, i normala fall.

Eftersom senareläggningen av kommunalvalet förlänger mandattiden för kommunernas och samkommunernas organ med cirka två månader finns det i lagen en särskild bestämmelse om rätten att lämna förtroendeuppdrag från 1.6.2021. En förutsättning för det är att man lämnat in sin avskedsansökan i tid.

Om en person vill lämna förtroendeuppdraget ska detta anmälas skriftligt före utgången av april 2021 till fullmäktige eller det organ som har utsett den förtroendevalda. I maj kan man utnämna nya personer i stället för dem som befriats från sitt uppdrag.

Webbplatsen Kommunalval.fi

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Mindre byråkrati, mer fungerande tjänster

Men vilka normer kunde avvecklas? Samla in onödiga normer nu i november och december 2023! Kommunförbundet manar alla städer och kommuner  till insamling av normer som kunde avvecklas. Läs mera.

Förändringar i kommunernas anvisningar för sökande av ändring

I kommunernas besvärsanvisningar ska två förändringar som skett sommaren 2023 beaktas.

Bekanta dig med rådgivning.