Kommunens kommunikation eller marknadsföring – vad får kommunen göra?

Kommunen ska främja sina invånares välfärd och sitt områdes livskraft. Kommunen har rätt och skyldighet att kommunicera om sin egen verksamhet. Syftet med kommunikationen är att främja kommuninvånarnas tillgång till information, möjligheter att delta och transparens i fråga om kommunens verksamhet. Kommunens kommunikation stöder det demokratiska beslutsfattandet och kommuninvånarnas rätt att få information om offentliga tjänster, planer och beslut. Det finns en allmän bestämmelse i 29 § i kommunallagen om kommunens informationsansvar.

Företagsmarknadsföring hör däremot inte till kommunens ansvarsområde eller uppgifter. Kommunen får i egenskap av myndighet inte idka företagsmarknadsföring som syftar till att främja privata aktörers intressen eller främja kommersiella syften. Marknadsföring är kommunikation som syftar till att öka efterfrågan, försäljningen eller synligheten vid konkurrens på marknadsmässiga villkor. 

Kommunerna kan informera om sina lagstadgade uppgifter med hjälp av marknadsföringsmetoder. Reklam för och marknadsföring av andra än kommunens lagstadgade uppgifter är däremot i princip en verksamhet som bedrivs på en öppen marknad och bör som sådan bolagiseras. Sålunda kan städernas och kommunernas bolagiserade verksamheter naturligtvis marknadsföra sin verksamhet på samma sätt som andra företag i området.

Kommunen kan också inom ramen för sitt kompetensområde bilda ett marknadsföringsbolag som stöder områdets näringsliv som en del av förbättringen av företagens allmänna verksamhetsförutsättningar. Koncernbolagets verksamhet får dock inte leda till att kommunmedlemmarna eller företagen i området behandlas olika. De stödåtgärder som genomförs via bolaget ska vara planmässiga och jämlika.

Gränsdragningen mellan kommunikation och marknadsföring

Kommunens kommunikation hänför sig till kommunens lagstadgade uppgifter eller kommunens strategiska mål, riktar sig till kommuninvånare, intressentgrupper eller andra offentliga aktörer och baserar sig på öppenhet och jämlikhet. Kommunikationen varken missgynnar privata aktörer eller snedvrider konkurrensen. 

Som marknadsföring som inte hör till kommunen betraktas däremot sådan företagsmarknadsföring som

  • riktar sig till att öka kännedomen om, kundkretsen för eller försäljningen hos enskilda företag eller andra privata aktörer
  • innehåller inslag av reklam, såsom positiv språklig överdrift, slagord eller uppmaningar att välja en viss produkt eller tjänst
  • överskrider presentationen av kommunens egen verksamhet och övergår till området för kommersiell påverkan.

Här följer praktiska exempel

Nedan finns en sammanställning av exempel på situationer där det är viktigt att skilja mellan tillåten kommunikation och förbjuden marknadsföring. 

Fler frågor och svar om bland annat samarbete med företag finns på sidan Usein kysyttyä kuntien viestinnästä (Vanliga frågor om kommunens kommunikation) (på finska).

Hur kan man informera om lediga jobb via arbetskraftsservicen?

Inom kommunernas arbetskraftsservice har det uppstått frågor om huruvida kommunen i sina egna kanaler kan lyfta fram företag som arbetsgivare och på sätt och vis marknadsföra lediga arbetsplatser i enskilda företag? Även frågan om jämlikhet har aktualiserats. Kan den kommunala arbetskraftsservicen till exempel ordna rekryteringsevenemang inom en viss sektor? 

Syftet med den kommunala arbetskraftsservicens verksamhet är framför allt att främja möjligheterna att hitta arbetsplatser för arbetslösa. Syftet med arbetskraftsmyndighetens verksamhet kan inte vara att marknadsföra ett enskilt företags produkter eller tjänster. Det är dock inte alltid tillräckligt effektivt att annonsera ut lediga jobb enbart via Jobbmarknaden. Det kan också vara nyttigt att använda andra medier och sätt att informera. Här har arbetskraftsmyndigheten prövningsrätt i fråga om vilka olika metoder den använder. Sättet att informera om arbetsplatser kan variera efter sektor eller rentav efter enskild arbetsgivare beroende på tid och konjunkturer. Utgångspunkten är dock att arbetsgivarna behandlas jämlikt och att till exempel rekryteringsevenemang ordnas på ett så heltäckande sätt som möjligt med beaktande av olika sektorer och arbetsgivare. 

När en arbetskraftsmyndighet informerar om lediga arbetsplatser ska den tillämpa prövning när den överväger informationssättet och informationsinnehållet. Föremålet för kommunikationen ska i första hand vara de lediga arbetstillfällena, så att kommunikationen inte kan tolkas som marknadsföring av företaget. Enskilda arbetsgivare ska ha jämbördiga möjligheter att utnyttja också de kommunikationskanaler och medier som arbetskraftsmyndigheten ställer till förfogande. 

Kan kommunen idka samarbete i påverkansfrågor?

Det är tillåtet för kommunen att idka påverkanssamarbete för att stödja kommunens kommunikationsuppgift. I ett samarbete som berör påverkanskommunikation iakttas ramvillkoren i upphandlingslagstiftningen och i samarbetsavtalet säkerställs att den kommunikation och påverkan som sker på kommunens vägnar fokuserar på presentation av kommunens område, inte på företagsmarknadsföring. 

Hur kan kommunen skapa synlighet för företagen i regionen?

Kommunen kan presentera företag och tjänster inom sitt område på lika villkor och jämlikt till exempel på sin webbplats. Det är inte önskvärt att enskilda företag, tjänster eller evenemang lyfts fram framom andra. 

Läs mer om dessa teman

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.