Bokföringsanvisningar, publicerad 25.10.2016

Allmän anvisning om upprättande av balansräkning för kommuner och samkommuner

Bokföringsnämndens kommunsektion har reviderat sin allmänna anvisning om upprättande av balansräkning för kommuner och samkommuner. Kommunerna och samkommunerna ska iaktta den nya allmänna anvisningen i sina bokslut fr.o.m. räkenskapsperioden 2016.

I den reviderade anvisningen har beaktats bland annat de ändringar som gjorts i kommunallagen (410/2015) och bokföringslagen (1620/2015) efter att den tidigare upplagan gavs ut. Bland annat bokföringen av förvaltade medel och förvaltat kapital samt erhållna donationer har preciserats. Egendom som erhållits genom donation eller testamente utan begränsningar för användningen bokförs under balansposter enligt sin natur. Donationsfondernas kapital upptas bland donationsfonderna när det finns ett villkor för användningen av medlen och kapitaltillväxten i ett avtal, testamente eller gåvobrev.

Enligt anvisningen kan kommunerna inte tillämpa den möjlighet som bokföringslagen ger att bokföra placeringsfastigheter, derivatavtal eller finansiella värdepapper till verkligt värde. Kommunerna kan inte heller tillämpa bokföringslagen bestämmelse om upptagande av tillgångar som förvärvats genom finansiella leasingavtal. Enligt bokföringslagen får leasingtagaren ta upp tillgångarna i bokslutet som om de hade köpts.

Övriga allmänna anvisningar

Bokföringsnämndens kommunsektion har reviderat sin allmänna anvisning om noter till bokslutet för kommuner och samkommuner 25.10.2016. Anvisningen publiceras i november och tillämpas i bokslutet för räkenskapsperioden 2016. Den svenska översättningen publiceras så snart den är klar. Kommunsektionen kommer inom det här året också att revidera sin allmänna anvisning om avskrivningar enligt plan för kommuner och samkommuner.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.

Mindre byråkrati, mer fungerande tjänster

Men vilka normer kunde avvecklas? Samla in onödiga normer nu i november och december 2023! Kommunförbundet manar alla städer och kommuner  till insamling av normer som kunde avvecklas. Läs mera.

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe