Nyhet från kommunsektorn, publicerad 14.12.2016 och uppdaterad 17.12.2016

JHS 199 om budget och ekonomiplan för kommuner och samkommuner

JHS-rekommendation 199 Budget och ekonomiplan för kommuner och samkommuner godkändes 26.10.2016. Rekommendationen ingår i Finansministeriets kommuninformationsprogram och gäller tillsvidare. Den svenska översättningen publiceras inom kort.

​Rekommendationen ger en gemensam struktur som främjar kommunernas skyldighet enligt den nya kommunallagen (109 §) att publicera uppgifter om budgeten och ekonomiplanen i det allmänna datanätet (kommunens egen webbplats). Dessutom tryggas att informationen publiceras i ett enhetligt format med tanke på vidareanvändning. Enhetliga uppgifter behövs i synnerhet med tanke på informationsunderlaget för kommunekonomiprogrammet och utvecklingen av det.

Rekommendationen riktar sig till kommuner och samkommuner inklusive affärsverk och balansenheter. I rekommendationen beaktas också kommunkoncernens synvinkel. I den bindande delen av rekommendationen ingår de uppgifter om budgeten och ekonomiplanen som samlas in på uppdrag av Finansministeriet. De samlas in enligt den externa budgeten så att affärsverken ingår i uppgifterna – efter att interna poster eliminerats. Också interna poster mellan kommunens eller samkommunens olika verksamheter elimineras.

Den handbok som bifogas rekommendationen innehåller anvisningar om hur bindande uppgifter ges i rätt form (tillämpningsanvisning). Handboken ersätter den budgetrekommendation som Finlands Kommunförbund gav ut år 2011. De största förändringarna är följande:

• Ändringarna i kommunallagen har beaktats
  • Kommunstrategin, målen, uppföljningen och koncernperspektivet har betonats
  • Budgeteringen av investeringsinkomster har ändrats i investeringsdelen
  • Schemana har ändrats i enlighet med bokslutsschemana

JHS-rekommendation 199 Budget och ekonomiplan för kommuner och samkommuner på finska: http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs199

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.

Mindre byråkrati, mer fungerande tjänster

Men vilka normer kunde avvecklas? Samla in onödiga normer nu i november och december 2023! Kommunförbundet manar alla städer och kommuner  till insamling av normer som kunde avvecklas. Läs mera.

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe