Bokföringsnämndens kommunsektions utlåtande om hur nedskrivning av lån och ändringar i grundkapitalet noteras i bokföringen

Kirjapitolautakunnan kuntajaoston lausunto numero 121

Bokföringsnämndens kommunsektion har i sitt senaste utlåtande 121 tagit ställning till hur nedskrivning av lån och ändringar i grundkapitalet noteras i en samkommuns och dess medlemskommuners bokföring.

Bakgrunden till begäran om utlåtande var en situation där en samkommun hade gett ut ett räntefritt lån till A Ab som i sin helhet ägs av samkommunen. A Ab hade i sin tur beviljat B Ab ett kapitallån Samkommunen begärde ett utlåtande bland annat om hur nedskrivningen av kapitallånet ska noteras i A Ab:s, samkommunens och samkommunens medlemskommuners bokföring om B Ab eventuellt går i konkurs.

Bokföringsnämndens kommunsektion besvarade begäran om utlåtande till den del det gällde samkommunens eller dess medlemskommuners bokföring. Bokföringsnämnden gav ett utlåtande om de frågor som gällde aktiebolagens bokföring.

Etiketter
Sari Korento

Förnamn
Sari