Cirkulär och utlåtanden

Här hittar du Kommunförbundets cirkulär och utlåtanden. Cirkulären är anvisningar och rekommendationer av Kommunförbundet till kommunerna och samkommunerna. Utlåtandena är ställningstaganden till myndigheters begäran om utlåtande. Våra utlåtanden till kommunerna publiceras inte på webben.

Finlands Kommunförbund rf och Kopiosto ry har förhandlat om en justering av grunderna för ersättningarna i rekommendationsavtalet mellan kommunerna och Kopiosto för användning av inspelningar av radio- och televisionsprogram vid bibliotek. Enligt förhandlingspromemorian 13.9.2017 blir ersättningarna

Till kommun- och stadsstyrelserna och samkommunernas styrelser Enligt de riktlinjer för utveckling av lokala samhällen som Kommunförbundets styrelse godkände våren 2016 är samarbete mellan planläggningen, byggnadstillsynen, miljövården och den tekniska sektorn nyckeln till ett tillräckligt tomtutbud

Samarbetet mellan kommunerna och den privata sektorn ökar hela tiden och det medför nya utmaningar för hur kommunalförvaltningen ska förhålla sig till den privata sektorn. Av dem som utövar offentlig makt förväntas opartiskhet och oberoende. När till exempel ett privat företag erbjuder kommunens ans

Alla bestämmelser i kommunallagen (410/2015) trädde i kraft den 1 juni 2017. De nya bestämmelserna gäller kommuninvånarnas tillgång till information och möjligheter att delta och påverka samt kommunens webbkommunikation. Bland annat följande paragrafer trädde i kraft den 1 juni 2017: 5 kap. Kommunin