Cirkulär och utlåtanden

Här hittar du Kommunförbundets cirkulär och utlåtanden. Cirkulären är anvisningar och rekommendationer av Kommunförbundet till kommunerna och samkommunerna. Utlåtandena är ställningstaganden till myndigheters begäran om utlåtande. Våra utlåtanden till kommunerna publiceras inte på webben.

Vi sänder för kännedom en förteckning över Kommunförbundets cirkulär år 2021: 1/2021: Förteckning över cirkulären år 2020 2/2021: Nationella strategier för offentlig förvaltning och offentlig upphandling 3/2021: Den utvidgade läroplikten 4/2021: Lagen om utrustande av byggnader med laddningspunkter

Detta cirkulär ersätter cirkulär 6/2016, Social- och hälsovårdstjänster för asylsökande på flyktingförläggningarna och kommunernas roll. I detta cirkulär beskrivs kommunernas och flyktingförläggningarnas arbetsfördelning i tillhandahållandet och produktionen av social- och hälsovårdstjänster för

Till följd av en totalrevidering av kommunallagen (410/2015) (RP 242/2020 rd) har bestämmelserna om kommunens ekonomi och förvaltning samt om samarbete mellan kommunerna ändrats. Lagen om ändring av kommunallagen (419/2021) trädde i kraft 26.5.2021. En del av ändringarna träder i kraft senare, i

Nya ledamöter till samkommunens organ väljs i början av kommunfullmäktiges valperiod. I cirkuläret behandlas de omständigheter som inverkar på valet av ledamöter till samkommunernas organ, främst valbarheten och beaktande av den politiska proportionaliteten vid valet. I cirkulär 8/2021 behandlas val