Cirkulär och utlåtanden

Här hittar du Kommunförbundets cirkulär och utlåtanden. Cirkulären är anvisningar och rekommendationer av Kommunförbundet till kommunerna och samkommunerna. Utlåtandena är ställningstaganden till myndigheters begäran om utlåtande. Våra utlåtanden till kommunerna publiceras inte på webben.

En lag som gäller laddningspunkter, beredskap för laddningspunkter samt system för fastighetsautomation och fastighetsstyrning (733/2020, nedan lagen om laddningspunkter och automation) trädde i kraft 11.11.2020. De förpliktelser i lagen om laddningspunkter och automation som gäller nya byggnader

Lähetämme tiedoksi vuoden 2020 yleiskirjeluettelon: Vi sänder för kännedom en förteckning över Kommunförbundets cirkulär år 2020: 1/2020: Vuoden 2019 yleiskirjeluettelo / Förteckning över cirkulären år 2019 2/2020 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut pysyvät pääosin ennallaan vuosina 2020

I 41 § 3 mom. i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009) föreskrivs att när en elev som är placerad på det sätt som avses i 16 b § 1 mom. i barnskyddslagen får förskoleundervisning eller grundläggande utbildning är elevens hemkommun skyldig att betala ersättning för kostnaderna till

Lagen (565/2020) om ändring av lagen om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre (980/2012) träder i kraft 1.10.2020. I lagen föreskrivs om en bindande personaldimensionering vid verksamhetsenheter för serviceboende med heldygnsomsorg