Cirkulär

En lag som gäller laddningspunkter, beredskap för laddningspunkter samt system för fastighetsautomation och fastighetsstyrning (733/2020, nedan lagen om laddningspunkter och automation) trädde i kraft 11.11.2020. De förpliktelser i lagen om laddningspunkter och automation som gäller nya byggnader

Lähetämme tiedoksi vuoden 2020 yleiskirjeluettelon: Vi sänder för kännedom en förteckning över Kommunförbundets cirkulär år 2020: 1/2020: Vuoden 2019 yleiskirjeluettelo / Förteckning över cirkulären år 2019 2/2020 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut pysyvät pääosin ennallaan vuosina 2020

I 41 § 3 mom. i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009) föreskrivs att när en elev som är placerad på det sätt som avses i 16 b § 1 mom. i barnskyddslagen får förskoleundervisning eller grundläggande utbildning är elevens hemkommun skyldig att betala ersättning för kostnaderna till

Lagen (565/2020) om ändring av lagen om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre (980/2012) träder i kraft 1.10.2020. I lagen föreskrivs om en bindande personaldimensionering vid verksamhetsenheter för serviceboende med heldygnsomsorg

Valbarheten för kandidaterna i kommunalvalet bedöms enligt 71 och 72 § i kommunallagen (410/2015). Innehållet i 72 § i kommunallagen motsvarar 34 § i den tidigare kommunallagen (365/1995). I Högsta förvaltningsdomstolens rättspraxis finns många exempel på tolkningen av 34 § i 1995 års kommunallag. I

Nationella veterandagen firas måndagen den 27 april 2020. Delegationen för Nationella veterandagen publicerade i början av 2020 en rekommendation om hur olika organisationer kan ordna och delta i evenemang på Nationella veterandagen. I det rådande coronapandemiläget är dock offentliga evenemang med

Bifogat sänder vi för kännedom en förteckning över Finlands Kommunförbunds cirkulär år 2019. ----------- Oheisena lähetämme tiedoksi luettelon Suomen Kuntaliiton vuoden 2019 yleiskirjeistä. Närmare upplysningar / Lisätietoja Piia Huttunen, tfn 7 puh +358 50 5679 871, fornamn.efternamn