Kommuntorget

Kommuntorget är den ledande tidningen inom kommunala nyheter på svenska. Följ med nyheterna på Kommuntorget.fi och Twitter.

För att stärka intressebevakningen och verksamheten för sina svensk- och tvåspråkiga medlemmar startar Kommunförbundet ett nytt nätverk. Till medlemmar i nätverket för svensk- och tvåspråkiga kommuner kallas alla kommun- och stadsdirektörer i de svensk- och tvåspråkiga kommunerna, inklusive Åland

Ett långsiktigt klimatarbete får nu sitt erkännande, säger stadsdirektör Arve. Åbo har valts till Europas bästa klimatstad av Europeiska kommissionens DG Joint Research Centre. Åbo segrade i kategorin medelstora städer. Torino i Italien vann i kategorin storstäder och Montaione, också i Italien, i

Jakobstadsregionens kommuner har mycket att vinna på att gå ihop, säger Jakobstads avtroppande stadsdirektör Kristina Stenman. En kommunsammanslagning skulle framför allt frigöra resurser för nödvändigt utvecklingsarbete. I slutet av juni gör stadsdirektör Kristina Stenman sin sista arbetsdag i

Det handlar om den första befolkningspolitiska utredningen i Finland på över ett årtionde. Forskningsprofessor Anna Rotkirch leder ett utredningsprojekt, tillsatt av statsrådet, som ska gå igenom orsakerna till den nuvarande befolkningsstrukturen i Finland och rekommendera politiska åtgärder för att