Kommuntorget

Kommuntorget är den ledande tidningen inom kommunala nyheter på svenska. Följ med nyheterna på Kommuntorget.fi och Twitter.

Raseborg har valt Salli Ojala till klimatkoordinator. Befattningen är tidbunden. Ojala som är filosofie magister valdes bland sex sökande. Raseborg är Hinku-kommun med målsättning att vara en kolneutral stad före år 2035. Stadens klimat- och energiprogram har godkänts i stadsstyrelsen i januari i år

Pargas förlänger ansökningstiden till tjänsten som förvaltningschef. Inom utsatt tid har tjänsten fått endast två sökande. Stadsstyrelsen beslöt i måndags att ansökningstiden förlängs till den 9 augusti och att de tidigare ansökningarna kommer att beaktas när tjänsten tillsätts. Förvaltningschefen

Coronapandemin har gett kännbara tilläggskostnader för kommunerna. Effekterna av pandemin kommer att märkas i form av eftersatt vård och service under många år framöver. Kommunförbundet har utrett kostnaderna för hälso- och sjukvården i stora städer och medelstora kommuner år 2020. Utredningen visar

En kompakt och nyttig handbok på 50 sidor att ha i handväskan, portföljen eller varför inte på nattduksbordet. Nu finns det uppdaterade handboken ”Handbok i kommunalt beslutsfattande” tillgänglig för nya och återvalda kommunala beslutsfattare. – Boken är bra att ha till hands om man som