Cirkulär

Cirkulären är anvisningar och rekommendationer till Kommunförbundets medlemmar. De publiceras samtidigt på finska och svenska.

Kommunförbundet skickar cirkulären per e-post till kommunernas och samkommunernas registraturer samma dag som de publiceras på webben.

Kopiosto har genom avtal beviljat kommuner tillstånd att på kommunala bibliotek visa och låna ut inspelade radio- och tv-program som innehåller upphovsrättsligt skyddade verk, prestationer och fotografier till privatpersoner. Avtalet har gällt vissa radio- och tv-program som Rundradion Ab producerat

Arbets- och näringsministeriet ansvarar för två verkställighetsuppgifter i anslutning till en EU-förordning och ett direktiv som båda gäller tillstånd som beviljas av kommunerna. Dessa är förordningen om en gemensam digital ingång (Single Digital Gateway, SDG) och direktivet om förnybar energi (RED

1/2023: Förteckning över cirkulären år 2022 2/2023: Ersättningar för musikframföranden till Teosto år 2023 3/2023: Klientavgifterna inom småbarnspedagogiken ändras 1.3.2023 4/2023: Visselblåsarlagen och kommunerna 5/2023: Fritidsverksamhet i samband med skoldagen 6/2023: Kommunernas beredskap inför

I 38 § 3 mom. i lagen om statsandel för kommunal basservice (618/2021) föreskrivs att när en elev som är placerad på det sätt som avses i 16 b § 1 mom. i barnskyddslagen får förskoleundervisning eller grundläggande utbildning är elevens hemkommun skyldig att betala ersättning för kostnaderna till