Cirkulär

Bifogat sänder vi för kännedom en förteckning över Finlands Kommunförbunds cirkulär år 2019. ----------- Oheisena lähetämme tiedoksi luettelon Suomen Kuntaliiton vuoden 2019 yleiskirjeistä. Närmare upplysningar / Lisätietoja Piia Huttunen, tfn 7 puh +358 50 5679 871, fornamn.efternamn

Den nya lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019) träder i kraft 1.1.2020. Lagen ersätter förvaltningsprocesslagen (586/1996) från 1996. Den nya lagen är liksom den gamla en allmän lag som tillämpas på rättegången i bl.a. de regionala förvaltningsdomstolarna och Högsta

Digitaliseringen medför stora förändringar i den offentliga förvaltningens verksamhetsmiljö. Den offentliga förvaltningen utsätts allt oftare för kränkningar av informationssäkerheten och cyberangrepp. Förpliktande lagstiftning för en föränderlig verksamhetsmiljö, såsom dataskyddsförordningen, lagen

Finlands Kommunförbund rf och Kopiosto ry har förhandlat om en justering av grunderna för ersättningarna i det rekommendationsavtal mellan kommunerna och Kopiosto som gäller användningen av inspelningar av radio- och televisionsprogram vid bibliotek. Enligt förhandlingspromemorian 14.6.2019 blir

Nationella veterandagen firas lördagen den 27 april 2019. Det sker för 33 gången som ett riksomfattande evenemang. Huvudfesten ordnas i år av Kuopio stad lördagen den 27 april. Temat för huvudfesten är: Det är dags att minnas. De evenemang som kommunerna och samkommunerna ordnar har en central och

Riksdagsval förrättas söndagen den 14 april 2019. Förhandsröstning i hemlandet ordnas den 3–9 april 2019. Europaparlamentsval förrättas söndagen den 26 maj 2019. Förhandsröstning i hemlandet ordnas den 15–21 maj 2019. Vid valet tillämpas vallagen (714/1998) med senare ändringar. I detta cirkulär