Vård- och landskapsreformen: Förändringsstöd

Beredningen av landskapens informationsförvaltning och IKT-lösningar

ict-ratkaisut

Obs. Grundlagsutskottet krävde i sitt utlåtande 29.6.2017 ändringar i lagen om ordnande av social- och hälsovård och landskapslagen, vilka är under behandling i riksdagen. Ändringarna innebär att verkställigheten av vård- och landskapsreformen skjuts upp med ett år. Kommunförbundets webbsidor, handböcker och övriga material om förändringsstöd uppdateras enligt den nya tidsplanen när lagstiftningen godkänts i riksdagen.

Förberedelserna när det gäller informationsförvaltningen och IKT-lösningarna är en väsentlig del av det nationella och landskapsspecifika arbetet inför reformen. Ordnandet av landskapens informationsförvaltning och IKT-tjänsteproduktion bör planeras på ett sätt som stöder en kundorienterad digitalisering av både kommunernas och landskapens tjänster samt ger kommuner och andra offentliga aktörer möjligheter att i samarbete producera IKT-tjänster på ett effektivt sätt.

Ett nationellt IKT-servicecenter ska inrättas för landskapen. Centret avses få ett dotterbolag, ett IKT-utvecklingsbolag för social- och hälsovårdstjänster. Det lönar sig för landskapens beredningsorganisationer att noga följa och delta i arbetet med att bygga upp servicecentren. De nationella servicecentren kommer att ha ett begränsat verksamhetsfält och de kommer att inleda sin verksamhet stegvis. Därför bör landskapen vara beredda på att själva ordna med de nödvändiga informationssystem och IKT-tjänster som behövs i förberedelsefasen och inledningsfasen av verksamheten.

Fokus i det förberedande arbetet och den temporära förvaltningen i fråga om informationsförvaltning och IKT-lösningar bör ligga på att ta reda på utgångsläget när det gäller it-personalen, informationssystemen, avtalen om nyttjanderättigheter och tjänster och IKT-produktionsstrukturerna för de tjänster som överförs till landskapen. Dessutom bör landskapen under förberedelsefasen i samarbete med kommunerna försöka identifiera vilka alternativ som finns för produktionen av IKT-lösningar.

Samarbete mellan landskap och kommuner

Kommunerna och landskapen har på många delområden likartade behov av informationssystem. Förberedelsearbetet bör primärt fokusera på att utreda de alternativ som bygger på samarbete mellan landskapet och kommunerna inom landskapet. Det kan röra sig om exempelvis

• upphandlingssamarbete mellan kommuner och landskap (gemensamma regionala upphandlingar, samordnade upphandlingar eller en nationell upphandlingscentral, såsom användning av kontrakt som aktiebolaget KL-Kuntahankinnat har konkurrensutsatt)
  • in house-bolag som ett eller flera landskap äger tillsammans med områdets kommuner (utnyttjande av nuvarande aktiebolag eller delägarskap, bildande av nytt bolag).

Om produktionen av IKT-tjänsterna ordnas enligt en aktiebolagsbaserad modell kan det i flera fall vara rationellt att genomföra arrangemanget och den tillhörande överföringen av personal, it-systemlösningar och avtal innan organiseringsansvaret överförs till landskapen vid ingången av 2019.

Förberedelserna i fråga om informationsförvaltning och IKT-tjänster bör ske med beaktande av de pågående nationella informationsförvaltningsprojekten och de medföljande möjligheterna, exempelvis införande av tjänsterna inom den nationella servicearkitekturen, samarbetsprojektet UNA, som gäller översyn av klient- och patientdatasystemen, och projekten E-tjänster för ditt välbefinnande (ODA) - och Virtuella sjukhuset för utveckling av socialvådstjänster och hälso- och sjukvårdstjänster för medborgarna.

På Kommunförbundet finns samarbetsforumet för informationsförvaltning (Akusti) och byrån för kommunernas nationella servicearkitektur (Kuntakapa), som i samarbete med de ansvariga ministerierna stöder landskapens beredningsorganisation när det gäller att planera förändringen och utnyttja de nationella informationssystemtjänsterna.

• I början måste strukturerna huvudsakligen basera sig på de nuvarande systemen.
  • Det kommer att ta flera år i anspråk att grundligt se över systemen och göra dem enhetliga.
  • Förberedelserna bör innefatta en analys av behovet av samarbete mellan kommun och landskap och hur samarbetet ska organiseras i den kommande strukturen.
lateral-image-right