Organiseringen av social- och hälsovården 2016

Denna redogörelse gäller organiseringen av primärvård och socialservice i Finlands fastlandskommuner år 2016 då dessa kommuner är sammanlagt 297 stycken. Anordnare av primärvård och socialservice kan vara antingen en kommun eller ett samarbetsområde.

​Samarbetsområdenas alternativa organisationsformer är samkommun och modellen med ansvariga kommuner. Enligt modellen med ansvariga kommuner sköter en kommun med stöd av avtal uppgifter också för de andra kommunerna. En samkommun är en kommunal sammanslutning till vilken kommunerna har överlåtit kommunala uppgifter.

87 kommuner producerar själva sin primärvård och socialservice. 56 procent av befolkningen bor i sådana kommuner. I en kommun ansvarar omsorgsnämnden eller social- och hälsovårdsnämnden i allmänhet för social- och hälsovården. Utöver det kan nämnden också ha andra uppgifter. Social- och hälsovårdsuppgifterna kan exempelvis i enlighet med livscykelmodellen delegeras till flera organ i kommunen.

Det finns sammanlagt 63 samarbetsområden som tillsammans omfattar 210 kommuner. Av befolkningen bor 44 procent inom samarbetsområdena.
Det är 30 samkommuner med totalt 125 medlemskommuner som ansvarar för primärvård och socialservice har. Samkommunen ansvarar utöver primärvården för all socialservice eller en del av den. En del av samkommunerna har endast ansvar för primärvården.

Av samarbetsområdena följer 33 modellen med ansvariga kommuner, och de omfattar sammanlagt 85 kommuner. Den ansvariga kommunen ansvarar för tillhandahållandet av den egna kommunens social- och hälsovård och för avtalskommunernas del utöver primärvården också för all socialservice eller en del av den.  En del ansvariga kommuner har ansvar endast för primärvården i avtalskommunerna.

Det finns sammanlagt 150 hälsocentraler av vilka 87 drivs av en kommun, 30 av en samkommun och 33 av en ansvarig kommun. Det finns 75 hälsocentraler med ett befolkningsunderlag som underskrider 20 000 invånare och likaså 75 hälsocentraler med ett befolkningsunderlag som överskrider 20 000 invånare.

Vid sammanställningen av uppgifterna har använts Kommunförbundets nätverk, meddelanden som skickats till Kommunförbundet om ändringar i förvaltningen, kommunernas och samarbetsområdenas beslutshandlingar och webbsidor och övriga tillgängliga informationskällor. Redogörelsen omfattar inte förvaltningen av barndagvård eller miljö- och hälsoskydd.