Cirkulär 3/80/2013, Jarkko Lahtinen/eg, 10.1.2013

Ändring av 11 a § i lagen om barndagvård, 4 och 6 § i lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn och 32 § i förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården fr.o.m. 1.1.2013

​Lagen om barndagvård ändras så att rätten att använda en dagvårdsplats inte gäller under faderskapspenningsperioden. Rätten till samma dagvårdsplats kvarstår däremot även om barnet inte får dagvård under faderskapspenningsperioden. Frånvaro som beror på avsnitt av faderskapspenningsperioden ska anmälas till daghemmet senast två veckor före den planerade periodens början.

Barndagvården blir avgiftsfri för den tid som barnet är hemma under
faderskapspenningsperioden. Paragraf 32 i förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården (912/1992) ändras så att dagvårdsavgift inte ska tas ut för den tid då barnet inte får dagvård. Detta genomförs i praktiken så att månadsavgiften sänks med ett belopp som mot-svarar barnets frånvarodagar.

Övergångsbestämmelse

I fråga om skyldigheten att ordna dagvårdsplats och rätten att få samma dagvårdsplats ska de bestämmelser som varit i kraft före denna lags ikraftträdande tillämpas, om faderskapspenning enligt sjukförsäkringslagen baserar sig på sådana tidigare bestämmelser i sjukförsäkringslagen som varit i kraft före ikraftträdandet.

Närmare upplysningar:
Jarkko Lahtinen, tfn 050 361 4526,
förnamn.efternamn@kommunförbundet.fi

Ändring av 11 a § i lagen om barndagvård

Enligt riksdagens beslut ändras 11 a § i lagen om barndagvård (36/1973) enligt ordalydelsen i lagarna 630/1991, 1129/1996 och 1344/2006 som följer:

11 a §

Kommunen ska, utöver vad som bestäms i 11 §, se till att barnets föräldrar eller andra vårdnadshavare kan få en sådan av kommunen anordnad dagvårdsplats för barnet som avses i 1 § 2 eller 3 mom. efter utgången av den tid för vilken moderskaps- och föräldrapenning eller partiell föräldrapenning enligt sjukförsäkringslagen (1224/2004) får betalas, dock inte under den tid för vilken den faderskapspenning enligt 9 kap. 7 § 1 mom. i sjukförsäkringslagen som ska betalas utanför moderskaps- och föräldrapenningsperioden får betalas, och att barnet kan få dagvård tills det såsom läropliktigt enligt lagen om grundläggande utbildning inleder den grundläggande utbildningen. Dagvård ska ändå ordnas under en del av dagen, när barnet innan det har nått läropliktsålder enligt lagen om grundläggande utbildning deltar i förskoleundervisning enligt nämnda lag eller när barnet i enlighet med 25 § 2 mom. i lagen om grundläggande utbildning inleder sin grundläggande utbildning ett år tidigare än vad som anges i paragrafens 1 mom. Dagvården ska om möjligt ordnas i den form som barnets föräldrar eller andra vårdnadshavare önskar.

Föräldrarna till eller andra vårdnadshavare för ett i 1 mom. avsett barn som inte för ordnande av vården av barnet väljer en dagvårdsplats som kommunen anordnar enligt 1 mom., har för ordnande av barnets vård på något annat sätt rätt att få stöd enligt lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn (1128/1996) så som närmare bestäms i nämnda lag.

Genom förordning bestäms om hur dagvårdsplats ska sökas samt om den tid inom vilken barnets föräldrar eller andra vårdnadshavare ska göra detta.

Rätten till samma dagvårdsplats kvarstår även om barnet inte får dagvård under de avsnitt av faderskapspenningsperioden som avses i 9 kap. 7 § i sjukförsäkringslagen. Frånvaro som beror på avsnitt av faderskapspenningsperioden ska anmälas till daghemmet senast två veckor före den planerade periodens början.

Ändring av 4 och 6 § i lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn

Enligt riksdagens beslut ändras 4 § 5 mom. och 6 § 2 mom. i lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn (1128/1996) enligt ordalydelsen i lagen 1343/2006 som följer:

4 § Vårdpenning
Vårdpenning enligt stödet för hemvård betalas för den tid för vilken familjen enligt sjukförsäkringslagen (1224/2004) har rätt till särskild moderskaps-, moderskaps- eller föräldrapenning eller partiell föräldrapenning eller till faderskapspenning enligt 9 kap. 7 § 1 mom. i sjukförsäkringslagen under den faderskapspenningsperiod som ska tas ut utanför moderskaps- och föräldrapenningsperioden, dock endast skillnaden mellan det sammanlagda beloppet av de vårdpenningar som ska betalas för de barn i familjen som berättigar till vårdpenning och ovannämnda förmån enligt 11 kap. i sjukförsäkringslagen. Om familjen inte har rätt till särskild moderskaps-, moderskaps- eller föräldrapenning eller partiell föräldrapenning, betalas i vårdpenning enligt stödet för hemvård fram till utgången av ovannämnda tid enligt sjukförsäkringslagen skillnaden mellan vårdpenningarna enligt stödet för hemvård för de barn i familjen som berättigar till vårdpenning och minimibeloppet enligt 11 kap. 7 eller 11 § i sjukförsäkringslagen.

6 § Bestämmande av vårdtillägg
Om vårdtillägget till stödet för hemvård av barn betalas under tiden för särskild moderskaps-, moderskaps- eller föräldrapenningsperiod, partiell föräldrapenningsperiod eller den faderskapspenningsperiod enligt 9 kap. 7 § 1 mom. i sjukförsäkringslagen som ska tas ut utanför moderskaps- och föräldrapenningsperioden, beaktas av ovannämnda förmån såsom inkomst endast den del som överstiger det sammanlagda beloppet av de vårdpenningar som familjen vid tidpunkten i fråga har rätt till.

Om föräldradagpenning enligt sjukförsäkringslagen baserar sig på sådana tidigare bestämmelser i sjukförsäkringslagen som varit i kraft före denna lags ikraftträdande, ska de bestämmelser som varit i kraft före ikraftträdandet tillämpas när förmåner samordnas.

Statsrådets förordning om ändring av 32 § i förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården

Paragrafhänvisningarna ändras så att de motsvarar de nya bestämmelserna. Som en ny bestämmelse i paragrafen föreskrivs att dagvården är avgiftsfri vid tillfällig frånvaro, dvs. under den tid som barnet är hemma med pappan under faderskapspenningsperioden. Förordningen träder i kraft 1.1.2013.

FINLANDS KOMMUNFÖRBUND

Tuula Haatainen