Cirkulär 28/80/2013, Jarkko Lahtinen/eg, 19.12.2013

Ändring av lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn träder i kraft 1.1.2014

I enlighet med riksdagens beslut ändras i lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn (1128/1996) 13 och 26 §, sådana de lyder, 13 § i lag 858/2009 och 26 § i lag 1145/2010, samt fogas till lagen en ny 13 a §.

​Lagen om hemvård och privat vård av barn ändras så att den partiella vårdpenning som betalas till en förälder eller en annan vårdnadshavare som har ett barn under tre år ersätts med en ny flexibel vårdpenning.

Förmånsbeloppet är indelat enligt mottagarens genomsnittliga arbetstid i två nivåer så, att det lägre beloppet är 160 euro och det högre 240 euro i månaden.

Närmare upplysningar:
Jarkko Lahtinen, tfn 09 771 2714
fornamn.efternamn@kommunforbundet.fi

Lagen om hemvård och privat vård av barn ändras så att den partiella vårdpenning som betalas till en förälder eller en annan vårdnadshavare som har ett barn under tre år ersätts med en ny flexibel vårdpenning. Förmånsbeloppet är indelat enligt mottagarens genomsnittliga arbetstid i två n

ivåer så, att det lägre beloppet är 160 euro och det högre 240 euro i månaden. Den flexibla vårdpenningen betalas, liksom den partiella vårdpenningen, till personer som är anställda i arbets- eller tjänsteförhållande samt till företagare och lantbruksföretagare. Till skillnad från den partiella vårdpenningen betalas den flexibla vårdpenningen också till stipendietagare. Rätt till flexibel vårdpenning har en i Finland faktiskt bosatt förälder eller en annan vårdnadshavare, som har ett barn under tre år och som deltar i vården av barnet. Den flexibla vårdpenningen är liksom den partiella vårdpenningen också avsedd för en förälder eller vårdnadshavare som bor i ett annat hushåll än barnet.

En förälder eller en annan vårdnadshavare som deltar i vården av ett barn under tre år kan få förmånen genast när han eller hon börjar ett nytt arbete eller i det nuvarande arbetet när villkoret för arbetstiden uppfylls. Den som söker flexibel vårdpenning ska till Folkpensionsanstalten sända en redogörelse över det genomsnittliga antalet veckoarbetstimmar eller över den sedvanliga arbetstiden för heltidsarbete i branschen.

Kommunen betalar med stöd av 9 § ersättning till Folkpensionsanstalten för de kostnader som utbetalningen av den partiella vårdpenningen och den flexibla vårdpenningen föranleder. För de utgifter som kommunerna orsakas betalas statsandel för kommunal basservice med stöd av 12 §.

Förutsättningarna för partiell vårdpenning är oförändrade under barnets första och andra läsår inom den grundläggande utbildningen samt under läsåret innan barnet börjar i läropliktsskola, om barnet då som läropliktigt deltar i förskoleundervisning. Om barnet omfattas av förlängd läroplikt, kvarstår rätten till partiell vårdpenning till utgången av barnets tredje läsår inom den grundläggande utbildningen.

Syftet med lagändringen är att öka småbarnsföräldrarnas och andra vårdnadshavares möjligheter att mera flexibelt samordna familje- och arbetslivet genom att deras ekonomiska möjligheter till deltidsarbete förbättras.

Förhållande till dagvården

Föräldrarna kan med hjälp av förmånen vårda barnet helt och hållet hemma, om båda föräldrarna arbetar deltid och turas om att vårda barnet. Barnets rätt till dagvård fråntas inte även om föräldrarna tar emot flexibel vårdpenning.

Lag om ändring av lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn

I enlighet med riksdagens beslut ändras i lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn (1128/1996) 13 och 26 §, sådana de lyder, 13 § i lag 858/2009 och 26 § i lag 1145/2010, samt fogas till lagen en ny 13 a § som följer:

13 § Partiell vårdpenning

En i Finland faktiskt bosatt förälder eller en annan vårdnadshavare, vars arbetstid på grund av vården av barnet i medeltal uppgår till högst 30 timmar i veckan, har rätt till partiell vårdpenning: 1) under barnets första och andra läsår inom den grundläggande utbildningen, 2) under läsåret innan barnet börjar i läropliktsskola, om barnet då som läropliktigt deltar i förskoleundervisning, 3) under barnets tredje läsår inom den grundläggande utbildningen, om barnet omfattas av förlängd läroplikt enligt 25 § 2 mom. i lagen om grundläggande utbildning.  Rätt till partiell vårdpenning har på de villkor som anges i 1 mom. en förälder eller en annan vårdnadshavare som är: 1) anställd i ett tjänste- eller anställningsförhållande, 2) verksam som företagare och har en sådan försäkring som avses i lagen om pension för företagare (1272/2006), 3) verksam som lantbruksföretagare och har en sådan försäkring som avses i 10 § i lagen om pension för lantbruksföretagare (1280/2006).

Båda föräldrarna eller vårdnadshavarna har rätt till partiell vårdpenning för samma kalendermånad, om de inte samtidigt är borta från arbetet för vården av barnet.

Den partiella vårdpenningen är 96,41 euro per kalendermånad.

Partiell vårdpenning betalas inte till barnets förälder eller vårdnadshavare under den tid han eller hon: 1) själv sköter barnet och får stöd för hemvård av barn, 2) har rätt till moderskaps-, faderskaps- eller föräldrapenning eller partiell föräldrapenning eller tiden för betalning av dessa förmåner enligt sjukförsäkringslagen inte har löpt ut, 3) får särskild moderskapspenning, 4) får flexibel vårdpenning enligt 13 a §.

13 a § Flexibel vårdpenning

En i Finland faktiskt bosatt förälder eller en annan vårdnadshavare, som har ett barn under tre år och som deltar i vården av barnet, har rätt till flexibel vårdpenning: 1) till ett belopp av 240 euro per kalendermånad, om den genomsnittliga veckoarbetstiden är högst 22,5 timmar eller högst 60 procent av den sedvanliga arbetstiden för heltidsarbete i branschen, eller 2) till ett belopp av 160 euro per kalendermånad, om den genomsnittliga veckoarbetstiden är över 22,5 timmar men högst 30 timmar eller högst 80 procent av den sedvanliga arbetstiden för heltidsarbete i branschen.  Rätt till flexibel vårdpenning har på de villkor som anges i 1 mom. en förälder eller en annan vårdnadshavare som är. 1) anställd i ett tjänste- eller anställningsförhållande, 2) verksam som företagare och har en sådan försäkring som avses i lagen om pension för företagare, 3) verksam som lantbruksföretagare och har en sådan försäkring som avses i 10 § i lagen om pension för lantbruksföretagare, 4) stipendiat och har en sådan försäkring som avses i 10 a § i lagen om pension för lantbruksföretagare.

Båda föräldrarna eller vårdnadshavarna har rätt till flexibel vårdpenning för samma kalendermånad, om de inte samtidigt är borta från arbetet för vården av barnet.

Flexibel vårdpenning betalas inte till barnets förälder eller vårdnadshavare under den tid han eller hon: 1) själv sköter barnet och får stöd för hemvård av barn, 2) har rätt till moderskaps-, faderskaps- eller föräldrapenning eller partiell föräldrapenning eller tiden för betalning av dessa förmåner enligt sjukförsäkringslagen inte har löpt ut, 3) får särskild moderskapspenning.

FINLANDS KOMMUNFÖRBUND

Tuula Haatainen