/ Statistik och fakta / Förvaringstider för kommunala handlingar / Miljöskydd / Miljö- och hälsoskydd / Verksamhetsprocesserna inom miljö- och hälsoskyddet
Förvaringstider för kommunala handlingar

11.02.08 Verksamhetsprocesserna inom miljö- och hälsoskyddet

Det här är de nya anvisningarna om förvaringstider inom miljö- och hälsoskyddet. Anvisningarna gäller handlingar som uppstår i de kommunala miljö- och hälsoskyddsmyndigheternas uppdrag. Ansvaret för att förvara en handling ligger hos den myndighet som fattat ett beslut.

Anvisningarna har utarbetats i samarbete mellan sakkunniga vid Kommunförbundet och vid kommunernas miljö- och hälsoskydd.

Dessutom beaktas i utkastet kommentarer från kommunernas arkivfunktioner och dokumenthantering. Arbetet baserar sig på handboken Kunnallisten asiakirjojen säilytysaikaopas nummer 16 samt på olika kommunala organisationers arkivbildningsplaner.

I anvisningarna finns Kommunförbundets gällande rekommendationer om handlingar/information som ska förvaras en begränsad tid och Riksarkivets föreskrifter (Arkivverkets beslut 14.10.2002 RA 204/43/02, 10.2.2003 RA 346/43/02, 19.10.2020 RA/27492/07.01.01.03.01/2017) om varaktig förvaring av handlingar/information. Kommunförbundets rekommendationer avser förordade minimiförvaringstider. Arkivbildaren beslutar själv om förvaringstiderna för de handlingar som ska bevaras för viss tid.

Miljö- och hälsoskyddslagstiftningen har beaktats i anvisningarna.

Numreringen baserar sig delvis på kommunernas gemensamma uppgiftsklassificering nummer 11 Miljöärenden.

Närmare upplysningar fås vid Kommunförbundet av Kaisa Mäntynen, sakkunnig i miljötjänster och  Tuula Seppo, sakkunnig i informationshantering).

20.1.2021

Beslut och anvisningar: